Αύξηση στο όριο αγορών του ΕΣΥ περιλαμβάνεται στον τρέχοντα προϋπολογισμό, όμως προφανώς και αυτός ο προϋπολογισμός είναι ανεπαρκής. Είμαστε σε διαπραγμάτευση με τους Θεσμούς για να έχουμε ακόμα μεγαλύτερη ευχέρεια, έτσι ώστε να διασφαλίσουμε την ομαλή κάλυψη των αναγκών των νοσοκομείων σε υγειονομικό υλικό, σε φάρμακα και λοιπά.
Την απάντηση αυτή έδωσε ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM στον Νίκο Χατζηνικολάου, μιλώντας για τα προβλήματα του συστήματος υγείας, τις παρεμβάσεις που γίνονται και τις καταγγελίες της ΠΟΕΔΗΝ.
Στην επισήμανση ότι "έφτασαν στο σημείο τα νοσοκομεία να ζητούν από τους νοσηλευόμενους να φέρνουν από γάζες μέχρι και σεντόνια", ο κ. Ξανθός απάντησε πως υπήρχε ένα σύστημα προμηθειών το οποίο εξαιτίας στρεβλώσεων που είχε με το παρατηρητήριο τιμών, με τις χαμηλότερες τιμές, με τη δυσκολία που είχαν πολλοί προμηθευτές να εκτελούν τις προμήθειες και τις παραγγελίες κανονικά, υπήρχε ένδεια σε ορισμένα πολύ φτηνά υλικά. 
Την ίδια στιγμή όμως γίνονται πολύ ακριβές επεμβάσεις, εργαστηριακές εξετάσεις και θεραπείες στο σύστημα υγείας. 
Και πρόσθεσε ότι οι καταγγελίες αυτές δεν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα, και είναι και προσβλητικές και για την προσπάθεια που κάνει το ανθρώπινο  δυναμικό στο σύστημα και για την αξιοπιστία του εθνικού συστήματος υγείας. 

Σημείωσε ότι προφανώς υπάρχουν συσσωρευμένα προβλήματα τα οποία δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν με ένα μαγικό τρόπο. Γίνονται, όμως, σημαντικές παρεμβάσεις βελτίωσης αυτής της πραγματικότητας.     
Φάρμακο
Ο υπουργός Υγείας απαντώντας σε ερώτηση για τα χρήματα που καταβάλλονται για τα 65 εκατομμύρια συνταγές, είπε ότι το 77% αφορά ξένες φαρμακευτικές και το 23% μόλις στις ελληνικές, γιατί υπάρχει χαμηλή διείσδυση γενοσήμων στην ελληνική αγορά. Αυτό είναι πολυπαραγοντικό πρόβλημα, αλλά κυρίως οφείλεται στο ότι υπάρχει ένα κλίμα αναξιοπιστίας των γενοσήμων και σε αυτό έχουν συνδράμει τόσο οι γιατροί που συνταγογραφούν, όσο και οι φαρμακοποιοί, οι οποίοι λογικό είναι να επιδιώκουν την προώθηση φαρμάκων με μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους, αλλά και οι ασθενείς οι οποίοι έχουν εκλάβει την ανάγκη προώθησης των γενοσήμων, ως μία προσπάθεια το κράτους να τους δώσει φτηνό και χαμηλής ποιότητας φάρμακο, παρότι είναι αξιόπιστα και ποιοτικά φάρμακα, γιατί ελέγχονται από τον ΕΟΦ, γιατί παράγονται σε σοβαρές φαρμακευτικές εταιρείες στη χώρα μας.
"Χρειάζεται, λοιπόν, μία προσπάθεια να αντιστρέψουμε αυτό το κλίμα, να ενισχύσουμε τη αξιοπιστία των πολιτών απέναντι στα γενόσημα, υπάρχουν δημοσκοπήσεις που λένε ότι είναι μόνο στο 25%, ένας περίπου στους τέσσερις μόνο εμπιστεύεται τα γενόσημα, αυτό είναι το πυρηνικό πρόβλημα σε αυτή την υπόθεση. 
Και φυσικά αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να βάλουμε ένα μηχανισμό να αξιολογεί τη νέα φαρμακευτική καινοτομία η οποία μπαίνει στη χώρα και η οποία έχει πολύ υψηλές τιμές. 
Χρειάζεται, λοιπόν, εκεί ένα σύστημα το οποίο το οργανώνουμε τώρα. Αυτό λέγεται HTA, είναι ένα διεθνές σύστημα αξιολόγησης της φαρμακευτικής καινοτομίας και της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας των νέων φαρμάκων. Αυτή είναι μία υπόθεση η οποία προχωράει. 
Και ταυτόχρονα πρέπει να κάνουμε μία σοβαρή διαπραγμάτευση των τιμών. 
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει διαδικασία διαπραγμάτευσης σε εθνικό επίπεδο από μία ειδική επιτροπή του ΕΟΠΥΥ με μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες για να πετύχουμε βιώσιμες τιμές στα ακριβά φάρμακα για τη χώρα μας, για το ασφαλιστικό της σύστημα και την οικονομική της κατάσταση. 
Καινούρια φάρμακα
Παρόλα αυτά η διεθνής έρευνα παράγει καινούρια προϊόντα, καινούρια φάρμακα τα οποία αφορούν σοβαρές ασθένειες όπως τον καρκίνο, όπως τη σκλήρυνση κατά πλάκας, όπως τις ρευματολογικές παθήσεις κλπ, στα οποία βεβαίως οφείλουμε, ως χώρα πολιτισμένη, ως μία ευρωπαϊκή χώρα να διασφαλίζουμε την πρόσβαση των πολιτών σε αυτά. Όμως, με όρους οικονομικούς που να είναι προσιτοί και κοινωνικά αποδεκτοί. 
Και αυτό κάνουμε μέσω της διαπραγμάτευσης και μέσω πρωτοβουλιών που έχουμε αναλάβει ως χώρα, συντονισμού και συνεργασίας διακρατικής με άλλες χώρες της Ευρώπης, ιδιαίτερα του ευρωπαϊκού νότου, έχουμε πάρει πολύ συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, έγινε συνάντηση εδώ στην Αθήνα με πέντε εκπροσώπους από πέντε χώρες. Αυτή την πρωτοβουλία τη συνεχίζουμε σε όλα τα επίπεδα τα ευρωπαϊκά και στο Συμβούλιο Υπουργών της Ευρώπης και προσπαθούμε να ενισχύσουμε την διαπραγματευτική δύναμη χωρών όπως η Ελλάδα με μικρές αγορές που με αυτή την κοινή διαπραγμάτευση να πετύχουμε καλύτερες τιμές. 
Αυτό είναι μία πολύ συστηματική προσπάθεια την οποία καταβάλλουμε η οποία, βεβαίως, ακόμα δεν έχει αποδώσει καρπούς. 
Άρα και το θέμα του φαρμάκου είναι πολύ σημαντικό αυτό το οποίο θέτει η βιομηχανία ο κίνδυνος, δηλαδή, να επωμιστεί, ειδικά η εγχώρια βιομηχανία, ένα άδικο claw back, δηλαδή μία επιστροφή χρημάτων πέραν του κλειστού προϋπολογισμού, είναι υπαρκτός". 
Προκλητή ζήτηση
Ο κ. Ξανθός σημείωσε πως "η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε και μέχρι τώρα σαν χώρα βρει ένα αποτελεσματικό σύστημα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης το οποίο να ελέγχει αποτελεσματικά την προκλητή ζήτηση. 
Το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ήταν μία σημαντική παρέμβαση, όμως αποδείχθηκε ότι είχε πάρα πολλές τρύπες και υπήρχε πάντα η δυνατότητα σε ορισμένους γιατρούς να ξεφεύγουν, και να μην εφαρμόζουν τα θεραπευτικά πρωτόκολλα, τα οποία ενσωματώνονται συνεχώς στο σύστημα και να αποφεύγουν τα φίλτρα τα οποία προσπαθούμε να βάλουμε". 
Εξοπλισμός νοσοκομείων
Ο υπουργός πρόσθεσε ακόμη, ότι "και ο εξοπλισμός του ΕΣΥ έχει γεράσει. Αυτές οι επενδύσεις έγιναν πριν από μία 15ετία, 20ετία, υπάρχουν πολλά μηχανήματα, όπως αξονικοί τομογράφοι και τα λοιπά, τα οποία σιγά-σιγά λήγει ο χρόνος ζωής τους. 
Πρέπει, λοιπόν, να πάμε σε μία σοβαρή αναδιοργάνωση και ανανέωση αυτού του εξοπλισμού. 
Οι πόροι που υπάρχουν για αυτό προφανώς είναι περιορισμένοι. 
Αναζητούμε, λοιπόν, συνεργασίες με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αναζητούμε ειδικές συμφωνίες με εταιρείες σε μία λογική, ας πούμε, χρησιδανείου ή leasing, έτσι ώστε να υπάρχει μία σταδιακή αποπληρωμή νέων μηχανημάτων τα οποία πρέπει να τοποθετηθούν. 
Είμαστε σε καλό δρόμο και φυσικά προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε και τους πόρους του ΕΣΠΑοι οποίοι, όμως, στο κομμάτι των υποδομών είναι πάρα πολύ περιορισμένοι. 
Από τα 150 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί για τις υποδομές μέσα από τα ΠΕΠ των Περιφερειών, περίπου τα 3/4, δηλ. 120 εκατ. ευρώ, είναι δεσμευμένα από συνεχιζόμενα έργα. Άρα το περιθώριο να εντάξουμε επιπλέον υποδομές και εξοπλισμό και μηχανήματα σε αυτό, ήταν λίγο ανελαστικά". 
Προσλήψεις
Σε ότι αφορά τις προσλήψεις στο Σύστημα Υγείας, ο κ. Ξανθός έκανε λόγο για τις πρώτες τοποθετήσεις που έχουν ήδη γίνει μετά την έναρξη της κρίσης και πρόσθεσε: "Έχουμε προκηρύξει επίσης 760 μόνιμες θέσεις γιατρών ΕΣΥ, οι οποίες είναι σε διαδικασία συγκρότησης των Συμβουλίων επιλογής, αξιολόγησης από τους εισηγητές των φακέλων και τελικής επιλογής των επιτυχόντων. 
Αυτές τις μέρες θα βγει στο ΑΣΕΠ άλλη μία δέσμη μόνιμου μη ιατρικού προσωπικού, 1.538 νοσηλευτών, παραϊατρικού προσωπικού κλπ, η οποία έχει ένα επίσης παράρτημα άλλους 1.200. Δηλαδή συνολικά 2.800.
Επίσης, σε αυτό το διάστημα έχουν προσληφθεί πάνω από 1.200 επικουρικοί γιατροί σε ένα χρόνο από πέρσι, με συμβάσεις από 1 έτους ως 3ετίας. Κάλυψαν ένα μεγάλο κενό και τις πιο επείγουσες ανάγκες, ιδιαίτερα στα νοσοκομεία της επαρχίας και έδωσαν και μία ανάσα στο σύστημα υγείας.
Παράλληλα, σχεδόν υπερτριπλασιάσαμε το κονδύλι που ήταν προϋπολογισμένο για την πρόσληψη επικουρικού προσωπικού. 
Έχουμε ξεπαγώσει 200 παλιές κρίσεις μονίμων γιατρών του ΕΣΥ, Επιμελητών Α΄ Β’ ακόμα και Διευθυντών από 2009 – 2010 και έχουν διοριστεί αυτοί οι άνθρωποι και έχουν πιάσει δουλειά. 
Προχωρούμε σιγά – σιγά με την τοποθέτηση των ανθρώπων που πήραμε για τις ΜΕΘ και έχουμε αυξήσει τις διαθέσιμες κλίνες. Από 200 κλειστά κρεβάτια που είχαμε πριν από λίγο καιρό,έχουμε κατέβει στα 150 και στο λεκανοπέδιο Αττικής που ήταν η μεγάλη λίστα αναμονής, από 50 – 55 που ήταν τα κλειστά κρεβάτια, τα έχουμε πάει στα 32".
Παρεμβάσεις βελτίωσης
Απαντώντας στις καταγγελίες της ΠΟΕΔΗΝ, ο κ. Ξανθός σημείωσε ότι "το ερώτημα λοιπόν είναι, εάνοι πολιτικές παρεμβάσεις που έχουμε κάνει, είναι προς την κατεύθυνση της σταδιακής κάλυψης των αναγκών και της βελτίωσης της καθημερινότητας του συστήματος ή είναι προς μία κατεύθυνση συνειδητής διάλυσης, απαξίωσης, εγκατάλειψης της δημόσιας περίθαλψης. 
Νομίζω ότι οι άνθρωποι του δημόσιου συστήματος υγείας έχουν αντιληφθεί ότι συμβαίνει το πρώτο. Προφανώς με τις γνωστές δυσκολίες. Δεν έχουμε τη δυνατότητα τη δημοσιονομική να μεταμορφώσουμε ως δια μαγείας αυτήν την δύσκολη πραγματικότητα του συστήματος υγείας. 
Όμως, έχουμε κάνει πολύ κρίσιμες παρεμβάσεις. 
Διασφαλίσαμε την πρόσβαση των ανασφάλιστων ανθρώπων. Αυτό ήταν μία παρέμβαση - τομή.
Οι άνθρωποι σήμερα, περίπου τα 2,2 με 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστοι άνθρωποι που υπήρχαν στη χώρα μας, μόνο με το ΑΜΚΑ τους μπορούν σήμερα να νοσηλεύονται δωρεάν, να κάνουν εργαστηριακές εξετάσεις στις δημόσιες δομές δωρεάν και να παίρνουν τα φάρμακά τους και μάλιστα με εισοδηματικά κριτήρια, ένα πολύ μεγάλο κομμάτι από αυτούς, περίπου του 1/3 να το παίρνει με μηδενική συμμετοχή. 
Αυτό είναι μία ανακουφιστική παρέμβαση πολύ συγκεκριμένη και πολύ απτή, η οποία έγινε ακριβώς για να μειώσουμε το φαινόμενο της υγειονομικής φτώχειας, το οποίο υπήρχε στη χώρα μας".