ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Φαρμακοποιοί: Οδηγίες για να ενισχύσετε την αυτοφροντίδα των ασθενών σας

Νέο εγχειρίδιο από τη Διεθνή Φαρμακευτική Ομοσπονδία (FIP)



Αναστασία Σαράφη
μέλος συντακτικής ομάδας farmakeutikoskosmos.gr

Οι απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που χρειάζονται οι φαρμακοποιοί για να υποστηρίξουν την αυτοφροντίδα των ασθενών τους παρέχονται στον νέο Οδηγό της Διεθνούς Φαρμακευτικής Ομοσπονδίας (FIP) που εκδόθηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καθολικής Υγειονομικής Κάλυψης (12/12).

«Η καθολική υγειονομική κάλυψη εξαρτάται από τα ισχυρά συστήματα υγείας και μπορεί να επιτευχθεί μέσω της αποτελεσματικής αυτοφροντίδας που είναι η ικανότητα των ατόμων και των κοινωνιών να προωθούν και να διατηρούν την καλή τους υγεία, να προλαμβάνουν παθήσεις και να διαχειρίζονται καλύτερα την ασθένεια», εξηγεί η Δρ Dalia Bajis, επικεφαλής του εν λόγω προγράμματος της FIP, προσθέτοντας ότι ο Π.Ο.Υ. συνιστά τεκμηριωμένες παρεμβάσεις από τους επαγγελματίες υγείας για την υγεία και την ευεξία.

Ο Οδηγός της FIP (δείτε τον εδώ) προσαρμόζει αυτές τις κατευθύνσεις του Π.Ο.Υ. στη φαρμακευτική πρακτική και παρέχει στους φαρμακοποιούς μια ολοκληρωμένη πηγή πληροφοριών σχετικά με τα εξής:
  • Ασθενοκεντρική προσέγγιση: Ο φαρμακοποιός καλείται μεταξύ άλλων να περιγράψει τις επιλογές αυτοφροντίδας ανάλογα με τις ανάγκες υγείας, να δώσει συμβουλές σχετικά με τα φάρμακα, να ανταποκριθεί στις αλλαγές που θα φέρει η αγωγή στην υγεία, καθώς και να ενημερώσει για τυχόν κινδύνους και να δώσει οδηγίες πότε πρέπει να απευθυνθεί σε γιατρό με σεβασμό στις δυσκολίες, στις προτιμήσεις και στις αντιλήψεις του ασθενή.
  • Τρόπος λήψης αποφάσεων: Ενημερώνει για εργαλεία και συσκευές για τον αυτοέλεγχο και την αυτοδιαχείριση συγκεκριμένων προβλημάτων υγείας, αξιολογεί κατά πόσο ο ασθενής είναι σε θέση να λάβει αποφάσεις, βοηθά στην ταυτοποίηση των στόχων θεραπείας κ.ά.
  • Επικοινωνία: Συνιστώνται κατάλληλες τεχνικές επικοινωνίας για να κινητοποιηθεί ο ασθενής με λόγο ακριβή και ξεκάθαρο, ανάλογα με το επίπεδο του ασθενή, και με τη χρήση οπτικών βοηθημάτων. Ο φαρμακοποιός καλείται να ενθαρρύνει τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, αλλά και να συμμετέχει ο ίδιος σε καμπάνιες προώθησης της αυτοφροντίδας.
  • Συνεργασία: Ο φαρμακοποιός προάγει την αυτοφροντίδα σε συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας αλλά και κοινωνικούς λειτουργούς, παραπέμπει τον ασθενή ή φροντιστή σε υπηρεσίες αλλά και σε ομάδες/κοινωνικά δίκτυα που μπορούν να τον βοηθήσουν κ.ά.
  • Τεκμηριωμένη πρακτική: Προτείνει αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης, εφιστά την προσοχή στο διαδίκτυο και ενημερώνει σχετικά με λανθασμένες αντιλήψεις του κοινού. Παράλληλα πρέπει να είναι ενημερωμένος για τις παθήσεις που μπορούν να αντιμετωπιστούν με προϊόντα αυτοφροντίδας, να δίνει πληροφορίες για τον τρόπο χρήσης και τους πιθανούς κινδύνους αυτών, να υιοθετεί τεχνολογικές/ψηφιακές λύσεις για τις παρεμβάσεις του και υπηρεσίες Point-of-care testing.
  • Συμπεριφορά: Ο φαρμακοποιός καλείται να λειτουργεί με ηθικές αρχές και πάντα στα πλαίσια του νόμου, ακολουθεί πρακτικές ασφάλειας δεδομένων, διατηρεί αρχείο για τους ασθενείς του και ενημερώνει για ανεπιθύμητες ενέργειες. Επίσης φροντίσει τη δική του προσωπική υγεία και ευεξία.

Τον ρόλο αυτόν των φαρμακοποιών εξήρε και η επικεφαλής για την αυτοφροντίδα υγείας και ευεξίας του Π.Ο.Υ. Δρ Manjulaa Narasimhan, η οποία μεταξύ άλλων δήλωσε: «Οι φαρμακοποιοί έχουν κομβικό ρόλο στον μετασχηματισμό της φροντίδας υγείας που επικεντρώνεται πλέον στην πρόληψη και στον ίδιο τον ασθενή και ενθαρρύνει το κοινό να έχει περισσότερο έλεγχο στην υγεία του. Οι φαρμακοποιοί χαίρουν μεγάλης εμπιστοσύνης του κοινού και βρίσκονται στην καρδιά των κοινωνιών».
αυτ