ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Τηλεοπτική διαφήμιση “θαυματουργών” συμπληρωμάτων διατροφής - Επιστολή ΕΟΦ στο ΕΣΡ

Συμπληρώματα διατροφής διαφημίζονται από τηλεοπτικούς σταθμούς σαν προϊόντα τα οποία διαθέτουν “θαυματουργές” ιδιότητες. Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η διοίκηση του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΟΦ), η οποία έστειλε και σχετική επιστολή στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) και στους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής και τοπικής εμβέλειας (παρατίθεται πιο κάτω).
Οι ειδικοί του Οργανισμού τονίζουν πως μόνο τα εγκεκριμένα φαρμακευτικά προϊόντα προορίζονται για την πρόληψη, αγωγή ή θεραπεία ανθρώπινης νόσου:
“Οποιαδήποτε αναφορά άλλων προϊόντων με τις ως άνω ιδιότητες είναι παράνομη και επικίνδυνη για τη δημόσια υγεία, καθώς πρόκειται κατ’ ουσίαν για προϊόντα που παρουσιάζονται ως φάρμακα, χωρίς άδεια κυκλοφορίας”.
Όσον αφορά σε συμπληρώματα διατροφής που αφορούν στην πλειονότητα των παρανόμως προβαλλομένων και διαφημιζομένων προϊόντων, επισημαίνεται ότι είναι απλά διατροφικά προϊόντα, με σκοπό τη συμπλήρωση της συνήθους δίαιτας υγιών καταναλωτών.
Η διαφήμιση συμπληρωμάτων διατροφής δεν μπορεί να περιέχει ισχυρισμούς που προσιδιάζουν μόνο σε φάρμακα, ούτε να υπονοείται ότι τα συμπληρώματα μπορούν να υποκαταστήσουν μια ισορροπημένη και ποικίλη δίαιτα ενώ το γεγονός ότι στερούνται θεραπευτικών ιδιοτήτων δεν διασφαλίζει και την απουσία ανεπιθύμητων ενεργειών.
Το διάστημα 2016 – 2018, οι υπηρεσίες του ΕΟΦ έχουν επιβάλλει κυρώσεις σε εταιρείες που διακινούσαν 100 παρόμοια σκευάσματα.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, ακόμα κι αν ένα συμπλήρωμα διατροφής κυκλοφορεί σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η γνωστοποίηση στον ΕΟΦ για τη διάθεση στην ελληνική αγορά είναι υποχρεωτική.

Ισχυρισμοί
Τα συμπληρώματα διατροφής δεν μπορούν να φέρουν ισχυρισμούς υγείας (με εξαίρεση αυτούς που επιτρέπονται στους Κανονισμούς 432/2012 και 536/2013 για όλα τα τρόφιμα).
Δεν προορίζονται για πρόληψη, αγωγή, θεραπεία ανθρώπινης νόσου. Αυτή η φράση είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται και στην ετικέτα του προϊόντος.
Τα προϊόντα για τα οποία οι υποψήφιοι υπεύθυνοι κυκλοφορίας επιθυμούν να φέρουν ισχυρισμούς υγείας (προορίζονται για πρόληψη, αγωγή, θεραπεία ανθρώπινης νόσου) αποτελούν φαρμακευτικά προϊόντα και αδειοδοτούνται από τον ΕΟΦ με τη διαδικασία έγκρισης φαρμακευτικού προϊόντος (και όχι απλή γνωστοποίηση συμπληρώματος διατροφής).
Για τα προϊόντα τα οποία προβάλλονται ως φαρμακευτικά (δηλαδή έχουν ισχυρισμούς υγείας, δηλαδή πληρούν τον ορισμό του φαρμακευτικού προϊόντος) και δεν έχουν την ανάλογη άδεια του ΕΟΦ, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από τη νομοθεσία των φαρμάκων.

Διαφήμιση
Τα παραπάνω ισχύουν και για την προώθηση (διαφήμιση, παρουσίαση ) ενός συμπληρώματος διατροφής.
Για τα φυτικά συστατικά: δεν είναι δυνατόν ένα συμπλήρωμα διατροφής να έχει ανάλογη σύνθεση με ένα φαρμακευτικό προϊόν φυτικής προέλευσης.
Για λόγους καθοδήγησης, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητούν στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων (ΕΜΑ) τις ήδη εκδοθείσες ευρωπαϊκές μονογραφίες για τα σημαντικότερα φαρμακευτικά φυτικά συστατικά.

Πηγή: iatronet