Δευτέρα, 12 Ιουνίου 2017

Τι αλλάζει με το νέο rebate στα φάρμακα

Print Friendly and PDFPrintPrint Friendly and PDFPDF
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, το νέο rebate συνδέεται πλέον με τον τζίρο κάθε φαρμακευτικής εταιρείας, με τη λογική πως «όποιος πουλάει περισσότερο, κάνει και μεγαλύτερη έκπτωση». Πώς επηρεάζονται οι εταιρείες από τα νέα δεδομένα.

“Φωτιά” έχουν πάρει τα κομπιουτεράκια των φαρμακευτικών εταιρειών, προκειμένου να υπολογιστούν οι επιβαρύνσεις από το νέο σύστημα υποχρεωτικών εκπτώσεων (rebates) προς τον ΕΟΠΥΥ. Ανάλογες εκτιμήσεις έχουν γίνει και από τις υπηρεσίες του Οργανισμού, οι οποίες έχουν εντάξει στο πληροφοριακό σύστημα το νέο rebate, όπως προβλέπεται στον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο 4472/2017.


Οι εκτιμήσεις και οι προβολές για το τέλος του έτους δείχνουν πως η συνολική επιβάρυνση από rebate και clawback για τις εταιρείες θα παραμείνει μεσοσταθμικά στα ίδια επίπεδα με εκείνα του 2016. Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν θα έχει διαφοροποιήσεις στο σύνολο, ενώ ένας ελάχιστος αριθμός εταιρειών αναμένεται να έχουν μεγαλύτερη επιβάρυνση.

Το νέο rebate χαρακτηρίζεται δικαιότερο από το προηγούμενο, δεδομένου πως κατανέμει μεγαλύτερα βάρη σε εταιρείες με υψηλότερους τζίρους, καθώς και σε εταιρείες οι οποίες διαθέτουν φάρμακα υψηλού κόστους (ΦΥΚ), τα οποία μέχρι σήμερα είχαν εξαιρετικά χαμηλή έκπτωση.

Η κατάσταση με τις “οριζόντιες” περικοπές – τύπου εκπτώσεων (rebates) και αυτόματου μηχανισμού επιστροφών στις υπερβάσεις του προϋπολογισμού (clawback) – αναμένεται να βελτιωθεί και με ένα επιπλέον “εργαλείο” που έχει δρομολογήσει η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ.

Συμπεριλαμβάνεται στη γνωστή πρόταση του Οργανισμού για τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης.
Πρόκειται για το αυτοματοποιημένο σύστημα ελέγχου, το οποίο θα εντοπίζει υπερβάσεις συνταγογράφησης “στην πηγή”. Είναι η πρώτη φορά που γίνεται παρέμβαση στη ζήτηση, προκειμένου να μη διαχέεται το κόστος των υπερβάσεων στο σύνολο των παρόχων.


Ενημέρωση

Σχετική ενημέρωση παρείχε την Παρασκευή στους εκπροσώπους του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ Σωτήρης Μπερσίμης, έπειτα από αίτημα του κλάδου. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ, το νέο rebate συνδέεται πλέον με τον τζίρο κάθε φαρμακευτικής εταιρείας, με τη λογική πως “όποιος πουλάει περισσότερο, κάνει και μεγαλύτερη έκπτωση”.

Τι σημαίνει αυτό στην αμείλικτη γλώσσα των αριθμών; Τα στοιχεία δείχνουν τα εξής: Η φαρμακευτική δαπάνη του πρώτου τριμήνου του 2017 εμφανίζει μικρή αύξηση της τάξης του 2,8% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2016 (696 εκατομμύρια ευρώ έναντι 678 εκατομμυρίων πέρυσι).


Κατανομή

Η κατανομή, όμως, της δαπάνης έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Η δαπάνη για φάρμακα της “κοινότητας” (διατίθενται από τα φαρμακεία) έχουν στο τρίμηνο μείωση 1,5% σε σχέση με πέρυσι. Αντίθετα, το ίδιο διάστημα καταγράφεται αύξηση κατά 13,55% στη δαπάνη των φαρμάκων υψηλού κόστους. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που σε συγκεκριμένο αριθμό φαρμάκων υψηλού κόστους ενδέχεται να προκύψει αύξηση του rebate πάνω από 30%.

Για το θέμα αυτό ο ΣΦΕΕ έχει ζητήσει περαιτέρω διερεύνηση από τη διοίκηση του Οργανισμού. Η συνολική επιβάρυνση, ωστόσο, rebate – clawback, ωστόσο, δεν αναμένεται να αλλάξει σε σχέση με πέρυσι.


Πηγή : euro2day