ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Γ.Κιοσές: "Περί Ευρώπης ο λόγος"

Ανήσυχος από αυτά που διάβασα στα blogs για τα ευρωπαϊκά κατορθώματα του ΠΦΣ, ζήτησα από τον καλό φίλο και συνάδελφο Δ. Καραγεωργίου να μου στείλει μια ανάλυση του ευρύτερου περιβάλλοντος των επαγγελματικών μας. Δεν έχω λόγο να τον αμφισβητήσω αφού σιγά σιγά τα βλέπουμε στις καθημερινές ειδήσεις. Παραθέτω αυτούσια την ανάλυση:


Roma, 25/3/2017

QUO VADIS? ROMAM EO ITERUM CRUCIFIGI

Η ΕΕ γιορτάζει τα 60α της γενέθλια. Αυτή η Ευρώπη που ακόμα έχει έμβλημά της το τετράπτυχο Ειρήνη - Ελευθερία - Ανοχή - Αλληλεγγύη ζει τους λαούς της σε ειρήνη για πρωτοφανές ιστορικά χρονικό διάστημα. Αρχίζει να φοβάται το φασισμό. Αρχίζει να σκέφτεται πώς να ξανασχεδιάσει τον καταστατικό χάρτη της συμφωνίας της Ρώμης (1957)  ώστε να συνεχίσει να ζει σε ειρήνη και να πρωταγωνιστήσει στο παγκόσμιο πεδίο.

Η Ευρώπη ψάχνει απεγνωσμένα να λύσει το πρόβλημα των πολιτικών και γραφειοκρατικών εμποδίων.  Ψάχνει να φτιάξει ένα διεθνές πλαίσιο κανόνων για να προστατεύει τους πολίτες της σε εθνικό επίπεδο.
Για να μπορέσει η Ευρώπη να έχει ένα διατηρήσιμο οικονομικό περιβάλλον πρέπει να ενισχύσει τις νεοφανείς επιχειρήσεις, τις νέες ιδέες, τις νέες δουλειές και ένα χρηματοδοτικό μοντέλο. Ένωση αγορών κεφαλαίου?  Σήμερα 22 εκατομμύρια μικρομεσαίες επιχειρήσεις δίνουν 90 εκατομμύρια δουλειές (Είναι το 67% της συνολικής ευρωπαϊκής απασχόλησης).
Είναι γνωστό ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να στηρίζεται στις ΗΠΑ για τα επόμενα τέσσερα χρόνια και βλέπει την απαίτηση πιο διαφανών χρηματοδοτήσεων, πιο προσεγγίσιμων χρηματοδοτήσεων, περισσότερων καινοτομιών. Βλέπει ένα διακριτό κοινό όραμα μακράς πνοής για την έρευνα στην υγεία που πρέπει να δεσμεύει τόσο τους πολιτικούς όσο και τους επενδυτές.
Τα παραπάνω είναι μερικά μόνο ψήγματα από την φιλολογία που αναπτύχθηκε τους τελευταίους μήνες στα Ευρωπαϊκά όργανα στις Βρυξέλλες.
Μέσα στο Φεβρουάριο που μας πέρασε η Commission κυκλοφόρησε πρώτα στο ευρωκοινοβούλιο ένα κείμενο πέντε προτάσεων (White Paper) προς συζήτηση για την νέα ΕΕ μετά το Βrexit. Οι προτάσεις-σενάρια επιγραμματικά είναι:

  1. Να συνεχίσουμε όπως είμαστε.
  2. Nα μην κάνουμε τίποτα άλλο εκτός από την ενίσχυση και εξέλιξη της ενιαίας αγοράς.

  1. Εκείνοι που το θέλουν και κάνουν περισσότερα, να κάνουν περισσότερα. Οι συμμαχίες ανάμεσα σε αυτούς να ενισχυθούν( Multispeed but not multichoice Europe).
  2. Η Commission βλέπει άλλες περιοχές βαθύτερης συνεργασίας όπως η καινοτομία το εμπόριο και η ασφάλεια Η έρευνα πρέπει να επικεντρωθεί στην πλήρη ψηφιοποίηση της Οικονομίας. Η ΕΕ στηρίζεται στα Μέλη-Κράτη που συμφωνούν μεταξύ τους σε περιοχές όπου θέλουν να συνεργαστούν περισσότερο αποτελεσματικά. (Multispeed but multichoice Europe)
  3. Να δοθούν εξουσίες στο εμπόριο, την εξωτερική πολιτική, την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και σε ανθρωπιστικά θέματα. Οι εξουσίες θα αφαιρεθούν από τα Μ-Κ.

   Στα σενάρια 4. και 5.  το εμπόριο είναι μία από εκείνες τις πολιτικές όπου οι 27 αποφασίζουν να δώσουν απόλυτη προτεραιότητα. Έτσι εξ’ ορισμού η ΕΕ θα μπορεί γρήγορα και άμεσα  να διαπραγματεύεται και να αποφασίζει για τις συμφωνίες Εμπορίου. Τα σενάρια αυτά έχουν την προτίμηση της Commission.
Οι συμφωνίες Εμπορίου είναι “ενεργής πειθούς”. Έτσι και γίνει η έναρξη των διαπραγματεύσεων θα προχωρήσει γρήγορα στην επικύρωση της και εξουσιοδότηση των 27 Μ-Κ.
   
   Από τον ερχόμενο Απρίλιο 5 κείμενα που αφορούν:
  • την Κοινωνική Πολιτική
  • την Παγκοσμιοποίηση
  • την Οικονομική και Νομισματική Ένωση
  • την Άμυνα
  • τις χρηματοδοτήσεις
πρόκειται να μπουν σε δημόσιο διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.
Λίγο πριν φτάσουν στη Ρώμη οι ηγέτες των Μ-Κ  εμφανίστηκε η τελευταία πρωτοβουλία του κ. Junker με την ονομασία “Ο Ευρωπαϊκός Πυλώνας των Κοινωνικών Δικαιωμάτων”. Το κείμενο αυτό θέτει τα δικαιώματα και τις προστασίες των ευρωπαίων εργαζομένων (αποχωρήσεις, διακρίσεις, ίσοι μισθοί, υπάρχουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία)  και μέχρι τέλος Απριλίου ζητείται από τον κ. Junker να έχουμε τοποθετηθεί τα Μ-Κ. Ο λόγος έρχεται στην Επίτροπο Εργασίας, Κοινωνικών Υποθέσεων, εξειδικεύσεων και κινητικότητας της εργασίας κ. Mariane Thyssen, η οποία οφείλει ήδη από τη Ρώμη να έχει πάρει το στίγμα Ισορροπία Εργασίας-Ζωής και Ισορροπίας ανάμεσα στην Οικονομική και την Κοινωνική Πολιτική της ΕΕ.
Ο κ. Junker ήταν σε συζήτηση για το θέμα αυτό με όλα τα κόμματα του ευρωκοινοβουλίου. Πρόκειται ουσιαστικά για την μέγιστη συναίνεση ανάμεσα στους Σοσιαλιστές, τους Συντηρητικούς και τους φιλελεύθερους με στόχο την απομόνωση των Ευρωσκεπτικιστών. Είπαμε η Ευρώπη ξαναφοβάται τον φασισμό και συσπειρώνεται.  Στην Ελλάδα βέβαια η προπαγάνδα μας λέει ότι αυτό είναι προτροπή και έργο του κ. Τσίπρα!
Από τα διάφορα κείμενα που ήδη κυκλοφορούν μεταξύ των ευρωπαϊκών οργάνων που προετοιμάζουν στις λεπτομέρειες τη Νέα Ευρώπη μετά το Brexit φαίνεται καθαρά ότι:
“Κλάδος που σε όλο το εύρος ΔΕΝ δημιουργεί κινητικότητα κεφαλαίων και ΔΕΝ δημιουργεί προϋποθέσεις θέσεων εργασίας και ΔΕΝ προάγει τη συνεχή αναζήτηση, έρευνα, και καινοτομία και ΔΕΝ απορροφά κονδύλια από τους μηχανισμούς στήριξης αφήνεται στην τύχη του (leave them in disdain), ΑΠΑΞΙΩΝΕΤΑΙ και γίνεται εύκολη λεία για εκείνους που μπορούν”.
Στις 27/2 έγινε στις Βρυξέλλες μία σύνοδος (αγνοώ αν το PGEU  ήταν εκεί) όπου συμμετείχαν όλοι οι φορείς και τα όργανα που εκπροσωπούν τον τομέα της Υγείας με θέμα “New forms of investments in innovative Health Services. European Trend of strategic investments”. Εκεί τέθηκαν όλα τα θέματα που οδηγούν σε αναπτυξιακές λογικές. Μιλάμε για τις εφαρμογές μιας νέας γενιάς μεταρρυθμίσεων στην υγεία με κεντρικό εισηγητή τον ΟΟΣΑ. Ακούγονται ολιστικές θεωρήσεις όλου του τομέα της υγείας σε περισσότερο επιχειρηματικές λογικές που αφορούν αφ’ ενός το οικονομικό μέρος αφ’ ετέρου την αποτελεσματικότητα των συστημάτων υγείας και την προσβασιμότητα των πολιτών με περισσότερο κεντρικές κατευθύνσεις. Είπαμε άμεση ή έμμεση αλλαγή καταστατικού της συμφωνίας της Ρώμης. Οι άνθρωποι προβάλλουν αυτές τις αντιλήψεις είναι η διευθύντρια του τομέα υγείας κ. Francesca Colombo και ο διευθυντής της Unit B1 της DG SANTE κ. Sylvain Giraud . Δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Υγείας (DG Sante) τίθεται αναφανδόν στην προώθηση των αξόνων: α) πολιτικές που ανταποκρίνονται και απαντούν στα συστήματα υγείας υπό οικονομική πίεση - στρατηγικές προτεραιότητες, β)Υγεία και Ανάπτυξη , γ) Προς ασθενοκεντρικά συστήματα Υγείας.
Σε συνέδριο που διοργανώνεται στην Αθήνα στις 5/4 θα ακουστεί η ίδια αυτή θεματολογία με προσαρμογές στις προκλήσεις του ελληνικού συστήματος Υγείας.
Οι προτροπές του ΟΟΣΑ στον τομέα της υγείας (θα έπρεπε το PGEU να τις γνωρίζει) αφορούν κυρίως α) την ασφάλεια φαρμάκων β) επενδύσεις R+D  στην τεχνολογία υγείας γ) επενδύσεις σε Εταιρείες υπηρεσιών Υγείας, δ) ανάπτυξη και επενδύσεις στις ΗΤΑ, ε) αγώνας για την αντιμικροβιακή ανοχή, στ) Data υγείας σε επεξεργασμένη μορφή και πλέον αποτελεσματική χρήση ακόμη και χρήση προσωπικών data με την συναίνεση ασθενούς για λόγους πρόληψης και ορθής θεραπείας. Είναι απαίτηση σε όλα τα παραπάνω η συνεργασία των φαρμακοποιών.
Πριν από όλα όμως θα πρέπει πρακτικά να ερμηνευτούν για μας οι φράσεις:
  • Προσβασιμότητα στα αναγκαία φάρμακα
  • τιμολόγηση φαρμάκων και αποζημίωση δίκαιων τιμών
Οι φράσεις αυτές επηρεάζονται και σε κείμενα γενικής παραδοχής των  ευρωπαϊκών οργάνων από το λεγόμενο κεκτημένο της Bratislava (Οκτ 2016) και μετά. Επομένως προς τι η απορία για την επίμαχη νέα οδηγία της επαγγελματικής κινητικότητας ενημέρωσε ο γενικός διευθυντής της DG GROW στη ΓΣ του PGEU?
Υπάρχει απόλυτη συμφωνία στις γενικές αρχές ανάμεσα στις Γενικές Διευθύνσεις (Υγείας - Ανάπτυξης). Απλά η Γενική Διεύθυνση Υγείας εξισορροπεί τις προτεραιότητες.
Ειδικά για τη νέα οδηγία που εμπεριέχει το “τεστ αναλογικότητας” που επέφερε ταραχή στο PGEU.
Πρόκειται για τη συνέχεια της οδηγίας για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων και αφορά την διευκόλυνση ουσιαστικά της κινητικότητας των επαγγελμάτων στην επικράτεια της EE. Σε απόλυτη συμφωνία με όσα προανέφερα αξιολογούνται οι ρυθμίσεις και οι φραγμοί που τυχόν υπάρχουν σε όλα τα επαγγέλματα στα Μ-Κ στην προοπτική πάντοτε των υπηρεσιών που παρέχουν και στην ενδυνάμωση τους.
Το  λεγόμενο τεστ αναλογικότητας γίνεται σε δύο φάσεις:
α) Τα Μ-Κ πρέπει να δώσουν αναλυτική αναφορά για τις υπάρχουσες ρυθμίσεις σε κάθε επάγγελμα.
β) Τα Μ-Κ πρέπει τα ίδια να αιτιολογήσουν λεπτομερώς γιατί υπάρχουν αυτές οι ρυθμίσεις. Τα αποτελέσματα της εξέτασης θα διαχυθούν σε όλα τα Μ-Κ σε μία διαδικασία που ονομάζεται αμοιβαία αξιολόγηση αποτελεσμάτων. Η αξιολόγηση των υγειονομικών που ανήγγειλε ο Υπουργός Υγείας κ. Ξανθός  την περασμένη εβδομάδα ανταποκρίνεται σε αυτό?
Αμέσως όμως μετά τη διαδικασία αυτή:
α) Τα Μ-Κ θα πρέπει να προετοιμάσουν εθνικά πλάνα για τα μέτρα που θα πάρουν για τα Διάφορα επαγγέλματα ώστε άμεσα να υπάρξει ελευθερία κινητικότητας επαγγελμάτων (π.χ υποχρεωτική εγγραφή σε σύλλογο)
β) Τα Μ-Κ πρέπει επίσης να στείλουν για κάθε επάγγελμα ξεχωριστά μία ανάλυση κόστους-οφέλους (Cost/benefit analysis).
Στην σύνταξη του σχεδίου της νέας οδηγίας οι φαρμακοποιοί δεν εμπεριέχονται. Τα Μ-Κ όμως ερωτήθηκαν για το επάγγελμα του φαρμακοποιού και απάντησαν αρνητικά διότι είναι και οικονομικοί διαχειριστές και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων.
Εκ πρώτης όψεως από την εισηγητική της έκθεση η νέα οδηγία φαίνεται ότι εξαιρεί τις υπηρεσίες Υγείας για να μην έρθει σε αντίθεση με την οδηγία των υπηρεσιών. Οι εφαρμογές της όμως, έτσι όπως περιγράφονται κάνουν πολύ δύσκολο για τα Μ-Κ να αιτιολογήσουν την ανάγκη ύπαρξης ρυθμίσεων ή την ανάγκη νέων ρυθμίσεων.
Αυτή την εξαίρεση του φαρμακευτικού επαγγέλματος και μόνο αυτού από τα 40.000 της ΕΕ φαντάζομαι ότι ζήτησαν ορισμένα μέλη του PGEU και έγινε διασπαστική κίνηση όπως γράφουν τα blogs.
Αδυνατώ να φανταστώ το επάγγελμά μας να αντιβαίνει αυτό και μόνο σε στρατηγικές που ανέλυσα πιο πάνω. Και μάλιστα ένα επάγγελμα όπου τα περί καινοτομίας και έρευνας είναι άγνωστες λέξεις στους φαρμακοποιούς του φαρμακείου. Απαντώ και στα άλλα ερωτήματα.
Για την ενοποίηση της πολιτικής τιμολόγησης των φαρμάκων ιδίως των γενοσήμων με απελευθέρωση τιμής προς τα κάτω εργάστηκε τους προηγούμενους μήνες μία επιτροπή (Ανατέθηκε από κοινού σε ειδήμονες της ΕΕ, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας) στη Σόφια και νομίζω έχει ήδη ένα πρώτο σχέδιο. Το PGEU θα πρέπει να είναι σε συνεργασία τόσο με την ΕΓΑ (γενοσημάδες) όσο και με την EFPIA για το θέμα των καινοτόμων φαρμάκων και της ΗΤΑ.
Για το θέμα της εναρμόνισης του ΦΠΑ με συγκεκριμένο μηχανισμό είναι παλιά υπόθεση που ανακινήθηκε με αφορμή τις διεθνείς εμπορικές συμφωνίες της ΕΕ (CETA, TTIP) και βρίσκεται σε δρόμο κατάληξης.
Για την διεύρυνση των ΜΗΣΥΦΑ. Πρόκειται για την κατηγορία των φαρμάκων της αρνητικής λίστας που διατίθεται και θα διατίθεται μόνο μέσα από τα φαρμακεία με σύσταση και απόλυτη υπευθυνότητα του ίδιου του φαρμακοποιού. Αυτό ανοίγει την προοπτική δημιουργίας του συνταγογράφου φαρμακοποιού. Αν υπάρχει ο φόβος διάχυσης των επαγγελμάτων Υγείας με τη νέα οδηγία που περιέγραψα (μαμές μπορούν να συνταγογραφούν όπως και νοσηλευτές) είναι επειδή όσοι δεν θέλουν να δουν την αναβάθμιση του ρόλου τους φοβούνται τον φτωχό σε γνώσεις και ποιότητα υπηρεσιών εαυτό τους.

                                                                                            Δημήτρης Καραγεωργίου


           
Έκανα μία μικρή έρευνα για το συνάδελφο κ. Muller-Uri αντιπρόσωπο του chamber των αυστριακών φαρμακοποιών στο PGEU κι εκπρόσωπo των ιδιοκτητών φαρμακείων της Βιέννης, που θέλει να φύγει από το PGEU και την Ευρώπη.
            Νέος, φέρελπις, έκτης ή έβδομης γενιάς φαρμακοποιός από οικογένεια μεγάλου Μάγιστρου με αυτοκρατορική βούλα της Μαρίας Θηρεσίας.
Διατηρεί φαρμακείο στο Ring της Βιέννης 250 m2 εκ των οποίων τα 100 m2 είναι εργαστήριο άριστων προδιαγραφών ώστε να μπορεί να παράγει ακόμα και στείρα προϊόντα (οφθαλμικά). Υπάρχει και ΙΧ φαρμακαποθήκη υποστήριξης με πλήρεις επίσης προδιαγραφές. Η οικογένειά του διατηρεί το παλιό φαρμακείο της στα προάστια της Βιέννης. Είναι εξαιρετικής καλλιέργειας και πανέξυπνος επιχειρηματίας. Είναι προφανές ότι αυτόν τον Βαρόνο Μάγιστρο της φαρμακευτικής οι αλλαγές της ΕΕ δεν του αρέσουν. Αισθάνεται φοβία από την κινητικότητα ανθρώπων και κεφαλαίων που μπορεί να πλήξουν την Βαρωνία του. Συνολικό προσωπικό του φαρμακείου του 13 άτομα. Για τα φαρμακεία της Γερμανίας και της Ισπανίας είναι γνωστά τα επίπεδα.
Με αυτούς ταυτίζεται ο κ. Λουράντος? Ποιους υπερασπίζεται τελικά? Δεν δέχομαι ότι έχει άγνοια των πραγμάτων. Λειτουργεί ενσυνειδήτως διασπαστικά στο PGEU. Η τακτική του είναι η πρακτική του ΠΦΣ. Αναρωτιέμαι σε ποια ταχύτητα της ΕΕ ανήκει? Γιατί τον “γλείφουν” και τον χρησιμοποιούν οι 3 “μεγάλοι”?  Ποιες είναι οι προτάσεις του για την εκ νέου λειτουργία του PGEU  αλλά και ποιες είναι οι προτάσεις κοινών δράσεων του ίδιου του PGEU. Πάνω από όλα πριν φτάσουμε στις Βρυξέλλες,  ποιες είναι οι ρεαλιστικές του προτάσεις για να ζήσουμε, για να ζήσει και να έχει συνέχεια ο ΠΦΣ. Έτσι ανερμάτιστος που είναι βαράμε διάλυση. Ακόμα και να θέλω να αμφισβητήσω την ανταπόκριση αυτή, οι εξελίξεις με επιβεβαιώνουν.

Ερωτώ λοιπόν:
Είσαι ευχαριστημένος, απερχόμενε πρόεδρε του ΠΦΣ τώρα που έβγαλες δημόσια τις αδυναμίες του κλάδου προκειμένου να έχεις καλύτερη pole position?
Τι θα το κάνεις ένα PGEU μισό και κατακερματισμένο?
Γιατί κανένα άλλο μέλος του PGEU δεν έβγαλε δημόσια στην ΕΕ τις αδυναμίες του κλάδου?
Τι θα γίνει με έναν ΠΦΣ απαξιωμένο και αναξιόπιστο?
Ποιες είναι οι προτάσεις για το επάγγελμά μας σε αυτά που έρχονται?
Πώς θα απεξαρτηθούμε από το ποσοστό κέρδους όπως οι Γερμανοί?
Ποιες είναι οι προτάσεις σου για κοινή επαγγελματική δράση στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται?
Ποια είναι η σιωπηλή πλειοψηφία που δεν σε ακολουθεί όπως γράφεις στο PGEU?

Καλά κάνεις και υπερασπίζεσαι τους φαρμακοποιούς. Εκείνοι όμως του ΦΑΝΙΕ τι σου έφταιξαν και τους απομάκρυνες? Εμείς οι υπόλοιποι της “εξαιρετικής διασποράς” είμαστε από το άλλο μέρος της “διάσπασης”. Είμαστε από την συντριπτική σιωπηλή πλειοψηφία και δυστυχώς για σένα έχουμε ακόμα δικαίωμα ψήφου, δικαίωμα εκλέγειν και εκλέγεσθαι.



Κιοσές Γεώργιος-Κωνσταντίνος


Μέλος Δ.Σ Φ.Σ Θεσσαλονίκης