ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Έρχεται η κίνηση των «τεσσάρων» στην Υγεία! Πρωτοβουλία για αλλαγές από 4 κόμματα


Για πρώτη φορά τέσσερα πρόσωπα από ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημ.Συμπαράταξη και Ποτάμι ενώνουν δυνάμεις με κοινή «γραμμή» για να αλλάξουν άμεσα οι συνθήκες στον τομέα της Υγείας.


Τέσσερα πρόσωπα «κλειδιά» του τομέα της Υγείας από τα 4 βασικά κόμματα μεταξύ αυτών και του ΣΥΡΙΖΑ, αναλαμβάνουν πρωτοβουλία για επείγουσες αλλαγές στον τομέα της Υγείας.

Ειδικότερα τέσσερα πρόσωπα από τον ΣΥΡΙΖΑ, τη ΝΔ, τη Δημοκρατική

Συμπαράταξη αλλά και το Ποτάμι, για πρώτη φορά συσπειρώνονται προκειμένου να καταθέσουν από κοινού προτάσεις στην κυβέρνηση και να επιτευχθούν βελτιώσεις και αλλαγές στο σύστημα Υγείας.

Η «Πρωτοβουλία για την Υγεία και την Κοινωνική Πολιτική» όπως ονομάζεται η κίνηση (προϋπήρχε ως τάση), θα έχει μάλιστα την πρώτη της επίσημη παρουσίαση των βασικών θέσεων την Τρίτη 15 Νοεμβρίου.

Τα πρόσωπα που αποτελούν την κίνηση των «τεσσάρων» είναι:
Σάκης Παπαδόπουλος, βουλευτής Σύριζα,
Βασίλης Κοντοζαμάνης, υπευθ. Υγείας ΝΔ,
Εύη Χριστοφιλοπούλου, βουλευτής Δημ.Συμπαράταξης
Κώστας Μπαργιωτάς, βουλευτής Ποταμιού.

Βασικό θέμα που θα παρουσιασθεί από κοινού είναι οι «Απαραίτητες και Επείγουσες Μεταρρυθμίσεις στην Υγεία».

Στη συνάντηση εργασίας συντονιστικό ρόλο θα έχει ο πρώην Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υγείας Αντώνης Δημόπουλος, ενώ ρόλο σχολιαστή θα έχει ο επίσης πρώην Γ.Γ. του υπουργείου υγείας Ν.Πολύζος.

Πηγές του HealthReport.gr αναφέρουν ότι η σύμπραξη των «τεσσάρων» συζητείται με τη δέουσα μυστικότητα εδώ και καιρό, όπου και αξιολογήθηκαν όλες οι πιθανότητες να εισακουστούν από την κυβέρνηση οι προτάσεις τους. Δεν πρόκειται άλλωστε για μια απλή συνύπαρξη αν σκεφτεί κανείς ότι συμμετέχουν οι δύο βασικοί πόλοι της πολιτικής σκηνής ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ.

Πάντως ενδιαφέρον θα έχει η αντίδραση που θα υπάρξει από την πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, από το Μέγαρο Μαξίμου αλλά και από τον ΣΥΡΙΖΑ, δεδομένου ότι συμμετέχει ενεργά στην κίνηση των «τεσσάρων» ο τομεάρχης Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ Σάκης Παπαδόπουλος, που διαθέτει γνώσεις για το σύστημα Υγείας καθότι είναι και γιατρός και έχει εργασθεί μέσα στο σύστημα για πολλά χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες του HealthReport.gr τέσσερα είναι τα βασικά σημεία της κοινής πολιτικής των «τεσσάρων» που διαφοροποιούνται σε σχέση με άλλες προτάσεις:

1)Ανακατανομή των πόρων στη Υγεία. Οι συνολικές δαπάνες με βάση τους υπολογισμούς τους κυμαίνονται στα 16,3 δις ευρώ, κονδύλια που χρειάζονται άμεση ανακατανομή και μετατόπιση πόρων σε αναπτυξιακή προοπτική.
Παρότι η Εθνική Στατιστική Αρχή υπολογίζει τις δαπάνες στα 14,5 δις, η ομάδα των «τεσσάρων» εκτιμά πως 5 δις είναι οι συνολικοί πόροι στα νοσοκομεία, άλλα 5 δις στον ΕΟΠΥΥ, 6 δις οι ιδιωτικοί πόροι ενώ κοντά στα 300 εκατ ευρω κινούνται τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

2)ΕΣΥ: ενίσχυση του ιατρικού προσωπικού ώστε να αναλάβουν οι γιατροί ακόμη και την ανακατανομή των πόρων ανά νοσοκομείο και ανά κλινική.

3)Αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ

4)Καταπολέμηση της πολυφαρμακίας μέσω του περιορισμού του όγκου των συνταγογραφούμενων φαρμάκων καθώς έχει διαπιστωθεί από την ομάδα των «τεσσάρων» ότι η συνταγογράφηση συνεχίζει να είναι ανεξέλεγκτη παρά τα όποια μέτρα.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά τις τομές που προτείνει η ομάδα των «τεσσάρων» που εξασφάλισε το HealthReport.gr

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΤΟΜΕΣ- ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Α )Ανακατανομή, επένδυση

Θα μπορούσε σε 18 μήνες από την πλήρη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων να απελευθερωθούν τουλάχιστον 3 δις από τα χρήματα που δαπανώνται σήμερα, ώστε να επενδυθούν σε αναπτυξιακή κατεύθυνση μέσα στο χώρο της υγείας. Τα χρήματα θα εξοικονομηθούν κυρίως από την μείωση της σπατάλης και θα προέλθουν:

Από την μείωση των εισαγωγών και επαναεισαγωγών στα νοσοκομεία (κατά 17%) και την μείωση των ημερών νοσηλείας. (εξοικονόμηση 450 εκ ευρώ)

Από την μείωση της συνολικής φαρμακευτικής δαπάνης κατά 15% (εξοικονόμηση 650 εκ ευρώ)

Από την μείωση των συνολικών εργαστηριακών εξετάσεων κατά 20% (εξοικονόμηση 280 εκ ευρώ)

Από την βελτίωση της διοίκησης του συστήματος και οργάνωσης των προμηθειών (εξοικονόμηση 300 εκ)

Από την εισαγωγή νέου συστήματος αποζημίωσης των υπηρεσιών (εξοικονόμηση 980 εκ ευρώ)

Από την εφαρμογή ενός εθνικού προγράμματος πρόληψης και προστασίας της δημόσιας υγείας (αρχικά 200 εκ ευρώ)

Από την σημαντική μείωση της δαπάνης υγείας των νοικοκυριών (εξοικονόμηση 1 δις)

Ταυτόχρονα το ΕΣΥ θα αυξήσει τα έσοδά του από νέες δραστηριότητες. (180 εκ ευρώ)

Από την εξοικονόμηση των 3 δις το ένα θα προέλθει από την μείωση της δαπάνης για την υγεία από τα νοικοκυριά.


Από τα υπόλοιπα 2 δις το ένα θα δοθεί για την ανάπτυξη του νέου συστήματος και στις νέες αμοιβές του προσωπικού του ΕΣΥ. Υπολογίζεται ότι η νέα οργάνωση του ΕΣΥ θα απασχολεί περίπου 100.000 εργαζόμενους (οι 40.000 γιατροί με μέσο όρο αμοιβών 5000 ευρώ/μήνα).

Το μεγαλύτερο μέρος του υπολοίπου 1 δις θα χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη (υποδομών, προσωπικού, νέων υπηρεσιών) των κοινωνικών υπηρεσιών και κυρίως για τις κοινωνικές υπηρεσίες προς τους ηλικιωμένους και την ανακούφιση των ευπαθέστερων ομάδων του πληθυσμού, αλλά και των πολιτών που φροντίζουν σήμερα τους ηλικιωμένους.

Β ) Oργάνωση –διοίκηση ΕΣΥ

Νέο διοικητικό μοντέλο του ΕΣΥ. Ανεξάρτητη κεντρική διοίκηση εκτός Υπουργείου Υγείας, νέος επιτελικός ρόλος για τις ΥΠΕ (ολιγομελή προσωπικό 12-15 άτομα). Δεν θα υπάρχουν διορισμένα μέλη.

Νέο μοντέλο οργάνωσης των υπηρεσιών με έμφαση στην πρόληψη, διάγνωση και την προαγωγή υγείας. Ο οικογενειακός γιατρός καθίσταται υπεύθυνος.

Ίδρυση ειδικών μονάδων για τις κύριες χρόνιες παθήσεις. Ομάδα ειδικών γιατρών διαφορετικών ειδικοτήτων για την παροχή ολοκληρωμένης φροντίδας.

Σύζευξη της πρωτοβάθμιας φροντίδας με το νοσοκομείο. Ο συντονιστής διευθυντής της αντιστοίχου κλινικής υπεύθυνος και για την αντίστοιχη μονάδα των χρόνιων παθήσεων. Υπεύθυνος και για τις κοινωνικές υπηρεσίες προς τους πάσχοντες.


Βασική μονάδα του συστήματος το νοσοκομείο, που ενισχύεται διοικητικά, και οργανωτικά. Υπεύθυνο για τον συνολικό προϋπολογισμό (νοσοκομείο, πρωτοβάθμια, κοινωνικές υπηρεσίες), και για τις προσλήψεις (οι διευθυντές έχουν λόγο στις προσλήψεις των υφισταμένων τους). Σύστημα αξιολόγησης των υπηρεσιών αλλά και του προσωπικού.

Τον ηγετικό ρόλο των γιατρών με διαχείριση από τους ίδιους του κλινικού προϋπολογισμού του νοσοκομείου. Νέο μισθολόγιο όπου οι αμοιβές καθορίζονται από την θέση ευθύνης και την απόδοση των μονάδων τους. Τα συστήματα υψηλής απόδοσης απαιτούν και υψηλές αμοιβές.

Γ) Αποζημίωση των υπηρεσιών (ΕΟΠΥΥ)

Νέο μοντέλο διοίκησης του ΕΟΠΥΥ. Διοικείται εκτός Υπουργείων- από τους κοινωνικούς εταίρους που συνεισφέρουν στον προϋπολογισμό του (μη εκτελεστικά μέλη του ΔΣ) και από την ηγετική ομάδα (εκτελεστικά μέλη του ΔΣ) που είναι οι επικεφαλής των κρίσιμων διευθύνσεων του οργανισμού. Δεν υπάρχουν διορισμένα μέλη.

Νέο μοντέλο αποζημίωσης των υπηρεσιών με στόχο την σύνδεση της αποζημίωσης με την έκβαση τους (αξία).

Αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ΕΟΠΥΥ για την ρύθμιση ,αποτίμηση και αξιολόγηση των παρόχων και των παρεχόμενων υπηρεσιών με νέες προτεραιότητες , χρήση οδηγιών και πρωτοκόλλων

Ευρύτατη χρήση της επιτροπής διαπραγμάτευσης στα φάρμακα και στην χρήση βιομετρικής τεχνολογίας


Συντονισμός και συνέργειες με τις κεντρικές υπηρεσίες του ΥΥΚΑ αλλά και συνεργασία με τις δομές και υπηρεσίες του ΕΣΥ

Ίδρυση δημόσιου οργανισμού που αναλαμβάνει τις δαπάνες υγείας όλων των ηλικιωμένων (>67 ετών) και των απόρων. Χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, δίχως καμία περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση. Μόνο με αυτόν τον τρόπο ο ΕΟΠΥΥ καθίσταται και οικονομικά ανεξάρτητος

Δ) Πολιτική φάρμακου

Σταθερό σύστημα λειτουργίας της αγοράς φαρμάκου.

Επιδίωξη της ενεργού συμμετοχής και υποστήριξης του ιατρικού σώματος στις πολιτικές φαρμάκου.


Αυστηρός ποιοτικός έλεγχος της συνταγογράφησης, με στόχο τον περιορισμό της πολυφαρμακίας και των παρενεργειών των φαρμάκων και την ενίσχυση του θεραπευτικού αποτελέσματος

Απλοποιημένο, διαφανές σύστημα τιμών φαρμάκων και σύνδεση της αποζημίωσης με το θεραπευτικό αποτέλεσμα για ειδικές περιπτώσεις και παθήσεις.

Ενίσχυση του μεριδίου αγοράς των γενοσήμων φαρμάκων (και των biosimilars) ώστε να περιορισθεί το φαινόμενο της αντικατάστασης.


Πηγή: HealthReport