ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

"Γολγοθάς" η διείσδυση των γενοσήμων στην αγορά

Μολονότι την τελευταία δεκαετία τα γενόσημα έχουν κατακτήσει κάτι λιγότερο από δέκα ποσοστιαίες μονάδες, απέχουν κατά γενική ομολογία από τον ''στόχο'' αλλά και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

“Όνειρο θερινής νυκτός’’ είναι ο κυβερνητικός στόχος να αυξηθεί το ποσοστό διείσδυσης των γενοσήμων στην αγορά –πριν δύο χρόνια περίπου βασική επιδίωξη των θεσμών ήταν να φθάσουν στο 60%- έναντι των επωνύμων που κρατούν σταθερά τα σκήπτρα στην κατανάλωση. Και όλα αυτά, παρά το ότι πλέον η συνταγογράφηση γίνεται με βάση τη δραστική ουσία και όχι την επωνυμία. Άνθρωποι της αγοράς τονίζουν ότι η επικράτηση των γενοσήμων έναντι των επωνύμων είναι ουτοπία για δύο βασικούς λόγους.


Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με ένα «παραθυράκι» που έχει αφήσει ο Νόμος. Αυτός δίνει τη δυνατότητα στους γιατρούς να συνταγογραφούν σε ένα ποσοστό 15% με βάση την επωνυμία και όχι τη δραστική ουσία. Ένας άλλος λόγος που αποτρέπει τη ραγδαία αύξηση της διείσδυσής τους στην αγορά έχει να κάνει με την τιμή τους που είναι έως και 80% φθηνότερη έναντι των επωνύμων και μειώνεται και άλλο με βάση τη νέα τιμολογιακή πολιτική. Άρα, όσο και να αυξηθούν οι πωλήσεις τους δεν μπορούν να εμφανίσουν τους τζίρους των επωνύμων.

Σε αυτούς του λόγους θα έπρεπε να προστεθούν ακόμη δύο λόγοι που «φρενάρουν» την είσοδο των γενοσήμων στην αγορά. Ο ένας σχετίζεται με τη δύναμη του φαρμακοποιού που μπορεί να κατευθύνει ως ένα σημείο τον ασθενή του σε κάποιο σκεύασμα και ο δεύτερος με την καθαρή επιλογή του ασθενή να προτιμά κάποιο φάρμακο βάσει της ανταπόκρισης που έχει σε αυτό ο οργανισμός του.

Σύμφωνα λοιπόν με τελευταία στοιχεία , το μερίδιο των γενοσήμων βάσει των πωληθέντων τεμαχίων έκλεισε τη χρονιά (2015) με μερίδιο της τάξεως του 26,88% από 25,40% το 2014. Την ίδια περίοδο το μερίδιό τους βάσει της αξίας τους διαμορφώθηκε σε 23,20% από 21,70% το 2014.

Μολονότι την τελευταία δεκαετία τα γενόσημα έχουν κατακτήσει κάτι λιγότερο από δέκα ποσοστιαίες μονάδες, απέχουν κατά γενική ομολογία από τον «στόχο» αλλά και τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Την ίδια στιγμή τα επώνυμα παραμένουν σχεδόν αλώβητα. Την τελευταία διετία, σύμφωνα με στοιχεία που διαθέτουμε, έχασαν μόλις 1,99% σε τεμάχια και 1,90% σε αξία.


Πηγή : iatronet