ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Η εξέλιξη του φαρμακείου σε ασθενοκεντρικό χώρο

Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο CEO του φαρμακευτικού περιοδικού «Pharmacy Times», Mike Hennessy, «το μέλλον θα είναι ασφαλές για τους φαρμακοποιούς που προσαρμόζονται επιτυχώς σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον και παραμένουν οι άμεσοι πάροχοι πρωτοβάθμιας περίθαλψης».

Τα δεδομένα στο χώρο του φαρμακείου αλλάζουν συνεχώς και παρά την κρίση πρέπει ο καθένας να διακρίνει και να συνεισφέρει στην εξέλιξη του επαγγέλματος. Το φαρμακείο είναι ένας χώρος με μεγάλη αξία, καθώς προσφέρει αναντικατάστατες υπηρεσίες στον ασθενή και έχει αναδειχθεί ως ένα κέντρο συμβουλής και παροχής υγείας και ομορφιάς, το οποίο χαίρει αδιαμφισβήτητης εκτίμησης και σεβασμού από τον καταναλωτή.


Οι «ζυμώσεις» που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στο επάγγελμα του φαρμακοποιού σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων, όπως η εξέλιξη της τεχνολογίας στην ιατρική και στη φαρμακοτεχνία, αλλά και η υπερπληροφόρηση του ασθενή μέσω του διαδικτύου, προσανατολίζοντας τελικά όλο το επάγγελμα προς την κατεύθυνση του ασθενή.


Ασθενοκεντρικός χώρος υγείας

Τι είναι όμως ο ασθενοκεντρικός χαρακτήρας που αποκτά ο χώρος ενός φαρμακείου; Είναι η στροφή προς την εξατομίκευση των υπηρεσιών και συμβουλής για προϊόντα. Πλέον ο ασθενής-πελάτης ζητά υπηρεσίες στα μέτρα του, θέλει να εκφράσει τις ανάγκες του και να τις ικανοποιήσει επακριβώς. Ανάλογα, οι εμπειρίες από τις αγορές του είναι αρνητικές όταν δεν διακρίνει ανταπόκριση από την ομάδα ανθρώπων που τον εξυπηρετεί ή όταν καταλάβει ότι η συμβουλή που λαμβάνει είναι ανεπαρκής.

Ένας ασθενοκεντρικός χώρος φαρμακείου υγείας ξεφεύγει από το κλασσικό φαρμακοπωλείο. Πλέον, ο επισκέπτης του φαρμακείου στοχεύει στην πρόληψη, την ευεξία και την ομορφιά του σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό συμβαίνει καθώς επικρατεί η αντίληψη ότι τα άτομα που πλαισιώνουν ένα χώρο υγείας έχουν την ετοιμότητα να συμβουλέψουν επαρκώς, ενώ ταυτόχρονα καθιερώνονται στη συνείδηση του καταναλωτή οι επιπλέον υπηρεσίες που προσφέρει ένα φαρμακείο. Ο άξονας γύρω από αυτή τη «νέα τάξη πραγμάτων» στο χώρο της υγείας είναι η εξατομικευμένη θεραπεία.


Προκλήσεις

Φυσικά, κάθε εξέλιξη ενέχει διάφορες προκλήσεις στις οποίες πρέπει να ανταπεξέλθει ο κάθε επιχειρηματίας – φαρμακοποιός. Η εξατομίκευση στη συμβουλή και τη θεραπεία απαιτεί αμέριστη προσοχή και άρτια προϊοντική γνώση από όλη την ομάδα του φαρμακείου. Χρειάζεται να γίνεται μελέτη των προϊόντων που προσφέρονται από το χώρο, των ιδανικών και των απαγορευτικών συνδυασμών των προϊόντων αυτών, καθώς και των ιατρικών και φαρμακευτικών εξελίξεων. Ο ίδιος ο επιχειρηματίας χρειάζεται να αναγνωρίσει την ανάγκη για ανάπτυξη σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.
Χώρος «συνάντησης» επιστημών

Ένα σύγχρονο φαρμακείο είναι σημαντικό να πλαισιώνεται από άτομα διαφόρων ειδικοτήτων υγείας. Σήμερα ο πελάτης αντιμετωπίζει τα θέματα του υγιεινού τρόπου ζωής και της ομορφιάς με μεγάλη προσοχή και γι’ αυτόν τον λόγο θέλει να δέχεται συμβουλές από ανθρώπους που είναι εξειδικευμένοι, ενημερωμένοι και πάνω από όλα επαγγελματίες. Παραδείγματα ανθρώπων που μπορούν εύκολα να συμπληρώσουν την ομάδα υγείας ενός φαρμακείου είναι αισθητικοί, διατροφολόγοι και νοσηλευτές. Τα άτομα αυτά με την παρουσία τους και τις υπηρεσίες που παρέχουν, προσθέτουν αξία σε μία επιχείρηση και εξελίσσονται σταδιακά σε αναντικατάστατους συνεργάτες.


Αλλαγή

Παίρνοντας την απόφαση ο επιχειρηματίας να βάλει την επιχείρησή του σε μία τροχιά ασθενοκεντρικής εξυπηρέτησης, πρέπει να μπει ο ίδιος αλλά και ολόκληρη η ομάδα του σε μία εκπαιδευτική διαδικασία διαφόρων επιπέδων.

Πρώτον, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη του γνωστικού αντικειμένου του κάθε ατόμου σε τέτοιο βαθμό, ώστε να χαρακτηρίζεται άρτιο. Σε δεύτερο χρόνο πρέπει να αποκτηθούν τεχνικές γνώσεις που αφορούν την ομαδικότητα, την επικοινωνία με τον πελάτη και τις τεχνικές πωλήσεων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η ομάδα του φαρμακείου οργανώνεται, είναι έτοιμη να εξυπηρετήσει κάθε πελάτη με οποιαδήποτε ανάγκη και είναι πρόθυμη να αναπτυχθεί.

Είναι αλήθεια πως όταν αλλάζουν τα δεδομένα στην επιχειρηματική ζωή ενός φαρμακοποιού, επικρατεί ένα αίσθημα φόβου και άμυνας. Τα τελευταία χρόνια οι συνθήκες έχουν οδηγήσει σε πολλά πισωγυρίσματα και έχουν επιβάλλει μία παύση στην παραγωγικότητα του κλάδου σε μεγάλο βαθμό. Όμως η εξέλιξη είναι μόνο ένα βήμα μακριά και αυτό το βήμα είναι η εκπαίδευση. Αυτό γιατί η γνώση δεν παγιώνεται ποτέ, το μόνο που «ζητάει» είναι θέληση, προσπάθεια, θυσία και αυτοκριτική.

Πηγή : pharmajournal