ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

ΦΣ Δράμας: Προτάσεις προς τη ΓΣ του ΠΦΣ

Ανακοίνωση σύνοψης προτάσεων προς κατάθεση του Φαρμακευτικού Συλλόγου Δράμας για την Γενική Συνέλευση του ΠΦΣ  στις 28.03.2015.
                  Δράμα 27.03.2015
1) Ωράριο λειτουργίας φαρμακείων – Επαναλειτουργία πειθαρχικών συμβουλίων
                  Ο φαρμακευτικός σύλλογος Δράμας τίθεται υπέρ της λειτουργίας των φαρμακείων επί 40 ώρες εβδομαδιαίως και για 5 ημέρες, αφήνοντας στην αρμοδιότητα του εκάστοτε φαρμακευτικού συλλόγου να αυξάνει τον αριθμό των εφημεριών με δική του απόφαση, αν κρίνει ότι το κοινό δεν εξυπηρετείται επαρκώς ή και ανάλογα με την εποχικότητα (όπως για παράδειγμα στα τουριστικά μέρη) σε ποσοστό έως 20% όπως ίσχυε παλαιότερα. Το διευρυμένο ωράριο πρέπει επίσης να καταργηθεί.

                  Είμαστε υπέρ της κατάργησης των νεότερων διατάξεων γύρω από τα πειθαρχικά συμβούλια και επαναφορά στο πρότερο σύστημα που περιελάμβανε στελέχωση αυτών από αρμόδιους δικαστικούς.
                  2)Πώληση παραφαρμακευτικών ειδών εξ αποστάσεως ή και από μη φαρμακοποιούς εμπόρους. Συζήτηση για πώληση φαρμάκων σε άλλα καταστήματα πλην φαρμακείων. Διαφημίσεις φαρμάκων. Σταθερή τιμή των φαρμάκων.

Σημαντικούς κινδύνους για την δημόσια υγεία εγκυμονεί η πώληση συμπληρωμάτων διατροφής και φυτοθεραπευτικών σκευασμάτων εξ αποστάσεως χωρίς να προηγηθεί συζήτηση μεταξύ του ασθενή και του φαρμακοποιού που τα διαθέτει.

Αυτό διότι το σύνολο σχεδόν των φαρμάκων, των συμπληρωμάτων διατροφής όπως και τα φυτοθεραπευτικά σκευάσματα αλληλεπιδρούν τόσο μεταξύ τους, όσο και με άλλα φάρμακα ή και τροφές με αποτέλεσμα την εμφάνιση τοξικών συμπτωμάτων στους ασθενείς.

Παράλληλα, στα πλαίσια της αυτό-αξιολόγησης της υγείας (του ίδιου του ασθενούς από τον εαυτό του) με τα όσα κενά γνώσεων μια τέτοια εκτίμηση συνεπάγεται ελλοχεύει ο κίνδυνος υποτίμησης της έκτασης του προβλήματος υγείας που τον ταλαιπωρεί με αποτέλεσμα την συνολική επιδείνωση της υγείας του και τελικά την αύξηση του κόστους περίθαλψης τόσο για τον ίδιο, όσο και για το κράτος αργότερα που θα κληθεί να καλύψει φαρμακευτική αγωγή για ένα πρόβλημα το οποίο θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί σε ένα πρότερο στάδιο.

Ειδικότερα σε ότι αφορά τα μη αποζημιούμενα φάρμακα ο κίνδυνος αυτός είναι σημαντικά μεγαλύτερος καθώς αυτά μπορούν να προκαλέσουν ακόμα και δυσκολία στην διάγνωση του ιατρού όταν αργότερα ο ασθενής θα αναγκαστεί να απευθυνθεί σε αυτόν εφόσον ορισμένα από τα συμπτώματα που των ταλαιπωρούν έχουν απαλυφθεί αλλοιώνοντας την κλινική του εικόνα ενώ ο ίδιος ο ασθενής εφησυχαζόμενος από την λήψη αυτών των φαρμάκων θα έχει καθυστερήσει να απευθυνθεί σε ειδικό ιατρό. Η μη έγκαιρη διάγνωση είναι αποδεδειγμένο με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία ότι αυξάνει τις εισαγωγές ασθενών στα νοσοκομεία με ότι αυτό συνεπάγεται για τους ίδιους, την υγεία τους και φυσικά για την δημόσια δαπάνη υγείας.

Το επιχείρημα πως η πρόσβαση των σκευασμάτων αυτών είναι δύσκολη για τους ασθενείς δεδομένης της 24ωρης κάλυψης του συνόλου της επικράτειας από φαρμακεία είναι εξ ορισμού ανεδαφικό.

Συμπληρωματικά με την αρνητική επίδραση των ηλεκτρονικών καταστημάτων στη δημόσια υγεία επιδρά και η λειτουργία διαφόρων άλλων καταστημάτων επονομαζόμενων και ως καταστημάτων «ειδών φυσικής διατροφής» όπου διακινούνται διάφορα σκευάσματα εσωτερικής και εξωτερικής χρήσης χωρίς κανέναν κρατικό έλεγχο για την σύστασή τους και τις συνθήκες διατήρησης αυτών ενώ οι πωλητές των αυτών σκευασμάτων βασίζουν τόσο την αιτία χορήγησης όσο και την δοσολογία σε εμπειρικές γνώσεις ή «ενδείξεις» στην καλύτερη περίπτωση με το θεραπευτικό αποτέλεσμα να έχει τρομερές διακυμάνσεις αφού δεν γίνεται με επιστημονικό τρόπο (δεν προηγείται διάγνωση), αφορά σε σκεύασμα το οποίο δεν παράγεται και ούτε και αποθηκεύεται/συσκευάζεται σύμφωνα με του λεγόμενους κανόνες καλής πρακτικής
GMP όπως έχουν θεσπιστεί παγκοσμίως (και ομοίως στην ΕΕ). Κανόνες που ο φαρμακοποιός είναι υποχρεωμένος να τηρεί.

Προκειμένου να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση είναι υποχρεωτικό κατά τη γνώμη μας να θεσπιστεί κατάλογος με την σύμπραξη του ΕΟΦ, του ΠΦΣ και λοιπών επιστημονικών φορέων των νομίμως κυκλοφορούντων σκευασμάτων φυτοθεραπείας και συμπληρωμάτων διατροφής που να αφορά σε φυσική διάθεση μέσα στο χώρο του φαρμακείου και κάθε άλλη διάθεση σκευασμάτων με θεραπευτικές ενδείξεις ειδικά σε χορήγηση από το στόμα να απαγορευθεί δια νόμου.

Ακολούθως για την εμπορία και διακίνηση δερμοκαλλυντικών είναι απαραίτητος  ο ποιοτικός έλεγχος κάθε διακινούμενου τέτοιου προϊόντος μέσα από οποιουδήποτε είδους καναλιού διανομής προκειμένου να διαπιστώνεται τόσο η σωστή παρασκευή αν πρόκειται για γαληνικό σκεύασμα όσο και η αποθήκευση αν πρόκειται για εμπορικό σκεύασμα. Είναι ευνόητο ότι όλα τα παρασκευάσματα πρέπει να φέρουν την σωστή σήμανση που προβλέπεται από τους διεθνείς κανόνες.  

Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο χρονικό διάστημα κάθε λογής εταιρείες εμπορίας φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών ειδών επενδύουν τεράστια ποσά στην διαφήμιση των διακινούμενων προϊόντων τους. Οι διαφημίσεις αυτές λειτουργούν υπερτονίζοντας τα θετικά σημεία των διαφημιζόμενων προϊόντων κάνοντας μια σειρά από λογικά άλματα ενώ αποσιωπούν με έμμεσο τρόπο τους περιορισμούς για την ορθή χρήση τους. Σε αυτό το πλαίσιο την αγορά κατέκλυσαν εκατοντάδες υπερ-σκευάσματα που αν και δεν συνοδεύονται από επαρκή επιστημονική τεκμηρίωση υπόσχονται την λύση σε αρκετά προβλήματα υγείας έναντι του αντιτίμου δεκάδων ευρώ παίζοντας με την αγωνία των ασθενών για να βρουν άμεσα μια ασφαλή λύση στο πρόβλημά τους. Κατά την κρίση μας πρέπει δια νόμου να απαγορευθούν. Το καταλληλότερο σκεύασμα για την επίλυση του προβλήματος του ασθενή πρέπει να βασίζεται στην επιλογή του επιστήμονα ιατρού και φαρμακοποιού που το προτείνει με επιστημονικά κριτήρια και όχι στο πόσο καλά το εκάστοτε διαφημιστικό τμήμα καταφέρνει να τον ξεγελάσει. Υπενθυμίζουμε βεβαίως ότι το κόστος της διαφήμισης εν τέλει επιβαρύνει την τιμή του προϊόντος.

Στα πλαίσια του πολυνομοσχεδίου που κατατέθηκε την περασμένη άνοιξη στην βουλή απελευθερώθηκε και η τιμή των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Πρόκειται για σημαντική υποχώρηση της κυβέρνησης απέναντι στις φαρμακοβιομηχανίες : Αντί να απαιτήσει μέσα από το εργαλείο της διατίμησης την χαμηλότερη τιμή που μπορεί να διασφαλίσει για τον Έλληνα πολίτη, άφησε τις φαρμακευτικές εταιρείες να διατηρήσουν σταθερά τα επίπεδα των αρχικών χονδρικών τιμών των φαρμάκων αυτών, αντί να τις μειώσουν. Μόνη λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η επιβολή σταθερής τιμής για όλα ανεξαιρέτως τα φάρμακα.

3) Πολύ-ιδιοκτησία φαρμακείων, συστέγαση φαρμακείων με άλλα καταστήματα

Ένα ακόμη μέτρο το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2014, ανοίγοντας τον δρόμο για την έλευση αλυσίδων φαρμακείων στην Ελλάδα. Προσβάλλοντας την ανεξαρτησία των φαρμακείων αποσκοπεί στην συρρίκνωση του ρόλου τους ως χώρων παροχής πρωτοβάθμιας φροντίδας και επέκταση του αμιγώς επιχειρηματικού τους χαρακτήρα, με απώτερο σκοπό τον έλεγχο της αγοράς του φαρμάκου από μικρότερο αριθμό ανθρώπων ούτως ώστε αυτή να μπορεί να ελεγχθεί ευκολότερα με κατεύθυνση πάντα την μεγιστοποίηση του κέρδους των επενδυτών και όχι την ορθολογική τους λειτουργία με βάση τους κανόνες της φαρμακευτικής δεοντολογίας.

4) Καθυστέρηση πληρωμών, φορολογική μεταχείριση

Τα φαρμακεία είναι δίκαιο να φορολογούνται βάσει των χρημάτων που έχουν πραγματικά εισπράξει. Είναι αδιανόητο οι φαρμακοποιοί να πληρώνουν φόρο για χρήματα που ο ΕΟΠΥΥ ακόμα δεν τους έχει αποδώσει. Επίσης πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια για να τηρείται ο προβλεπόμενος από την σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ χρόνος αποπληρωμής των φαρμακείων. Τυχόν επιμήκυνση του χρόνου πληρωμής θα οδηγήσει σε κλείσιμο πολλά φαρμακεία ενώ είναι αμφίβολο αν τα υπόλοιπα θα διαθέτουν τα κεφάλαια που απαιτούνται για να καλύψουν τις ανάγκες των ασθενών σε φάρμακα.
                  5) Ασφαλιστικές τιμές

Πρόκειται για επικοινωνιακό τέχνασμα προκειμένου να μην γίνει αντιληπτή (για λίγο βέβαια) η αδυναμία του κράτους να κρατήσει τα επίπεδα συμμετοχών των ασθενών χαμηλότερα του 25%. Το σύστημα των ασφαλιστικών τιμών οδήγησε σε μεσοσταθμική αύξηση των συμμετοχών σε τέτοιο σημείο ούτως ώστε παρά τις αλλεπάλληλες μειώσεις τιμών των φαρμάκων, οι ασθενείς να υποχρεούνται στην καταβολή δυσανάλογα μεγάλων ποσών σε σύγκριση με τα εισοδήματά τους για να καλύψουν το κόστος της θεραπείας τους. Οι ασφαλιστικές τιμές πρέπει να καταργηθούν, αφού με την θέσπισή τους αρκετοί ασφαλισμένοι έπαψαν να μπορούν να καλύπτουν την θεραπεία τους
                  6) Άνιση μεταχείριση φαρμακείων, φαρμακαποθηκών και προμηθευτικών συνεταιρισμών από τις φαρμακευτικές εταιρείες. Απευθείας διάθεση προς τους ασφαλισμένους.

Το υπουργείο πρέπει να λάβει μέτρα προκειμένου για την καταπολέμηση όλων των νομότυπων τακτικισμών στους οποίους καταφεύγουν οι φαρμακευτικές εταιρείες προκειμένου για την δημιουργία τεχνητών ελλείψεων σκευασμάτων προκειμένου στο να εξαναγκάζουν τα φαρμακεία να τα προμηθεύονται από αυτές σε ποσότητες που αυτές ορίζουν (άσχετα με τις πραγματικές ανάγκες του κάθε φαρμακείου) ενώ πολλές φορές τα υποχρεώνουν να αγοράζουν και άλλα προϊόντα προκειμένου να γίνει η αποστολή της παραγγελίας. Συστηματική άρνηση τιμολόγησης των ζητούμενων από τις φαρμακαποθήκες ποσοτήτων  των φαρμάκων που διακινεί μια εταιρεία σημαίνει προβληματική διάθεση του φαρμάκου στην αγορά που πρέπει άμεσα να αποκατασταθεί.

Δεν νοείται επίσης να πρέπει τα φαρμακεία να αποστέλλουν την ιατρική συνταγή στην ίδια την εταιρεία προκειμένου να τιμολογούνται τα φάρμακα σε αυτά.

Η διακίνηση των φαρμάκων επίσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνεται απευθείας από τις φαρμακευτικές εταιρείες στους ασθενείς. Μόνο τα φαρμακεία μπορούν να εγγυηθούν τη σωστή φύλαξη και διάθεση και όχι οι μεταφορικές εταιρείες. Οι φαρμακευτικοί συνεταιρισμοί διαθέτουν δίκτυο ψυχρής αλυσίδας έτοιμο να μεταφέρει ευπαθή φάρμακα με απόλυτη ασφάλεια σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ούτως ώστε να μην χρειάζεται να εξυπηρετούνται οι ασφαλισμένοι από εταιρείες ταχυμεταφορών.

7) Ζητήματα ελέγχου υπερσυνταγογράφησης και ορθολογικής χρήσης φαρμάκων

Προκειμένου για τον σωστότερο έλεγχο της θεραπείας των ασθενών είναι απαραίτητο να θεσπιστεί ο λεγόμενος ηλεκτρονικός φάκελος του ασθενή στον οποίο να αναγράφεται η συνολική αγωγή που λαμβάνει σήμερα, αλλά και το ιστορικό χορηγήσεων φαρμάκων, εξετάσεων και ιατρικών πράξεων που έχει υποβληθεί.

Σε συνεργασία με την θέσπιση συγκεκριμένων θεραπευτικών πρωτοκόλλων είναι ο μόνος δρόμος για την πάταξη του φαινομένου της υπερσυνταγογράφησης, και της αποτελεσματικότερης θεραπείας του ασθενή. 

Στην εφαρμογή συγκεκριμένων θεραπευτικών πρωτοκόλλων κομβικό ρόλο θα κληθούν να παίξουν και οι φαρμακοποιοί εξασφαλίζοντας μέσα από την παροχή πιστοποιημένων υπηρεσιών την διασφάλιση της συμμόρφωσης του ασθενή με βάση ένα συγκεκριμένο και εξατομικευμένο πλάνο θεραπείας προσβάσιμο ανά πάσα ώρα και στιγμή από τους θεράποντες ιατρούς.  Για να γίνει εφικτό πρακτικά κάτι τέτοιο θα πρέπει να τυποποιηθεί μεν αλλά να αναγνωριστεί θεσμικά και οικονομικά δε η παροχή υπηρεσιών φαρμακευτικής φροντίδας προς τους ασθενείς.

Παράλληλα θα αποκλειστεί και κάθε δυνατότητα υπερσυνταγογράφησης ή συνταγογράφησης φαρμάκων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Σε επίπεδο πρόληψης τα φαρμακεία μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση του κοινού απέναντι σε ζητήματα που αφορούν τα φάρμακα και τις ασθένειες όπως (και μη αποκλειστικά) η αλόγιστη χρήση αντιβιοτικών, η ανάγκη για σωστό εμβολιασμό, προώθηση του μητρικού θηλασμού και ενημέρωση για τυχόν επιδημιολογικές εξάρσεις

8) Ρόλος του φαρμακοποιού στα νοσοκομεία και της κλινικές.

Κάθε χρόνο εκατομμύρια ευρώ δαπανώνται για την χορήγηση φαρμάκων σε νοσηλευόμενους ασθενείς. Ο φαρμακοποιός είναι ο μόνος επιστήμονας που είναι σε θέση να αξιολογήσει συνολικά την αποτελεσματικότητα της θεραπείας του ασθενή λαμβάνοντας υπόψη τυχόν αλληλεπιδράσεις φαρμάκων που αυτός λαμβάνει, φαρμακοκινητικά δεδομένα, αλλά και να κρίνει και την ίδια την καταλληλότητα των φαρμάκων προκειμένου για την παραγωγή του επιθυμητού αποτελέσματος. Κατ αυτόν τον τρόπο θα μπει με χαρακτηριστική ευκολία ένα φρένο
·       Στην χορήγηση φαρμάκων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους
·       Στην χορήγηση ακατάλληλων δόσεων φαρμάκων
·       Στην περιττή/αδικαιολόγητη χορήγηση φαρμάκων,  εκτός φαρμακευτικών πρωτοκόλλων και με χωρίς επιστημονικό κριτήριο.
Η επίτευξη των ανωτέρω θα εξοικονομήσει εκατομμύρια ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό αλλά προκειμένου να γίνει πράξη είναι απαραίτητη η αύξηση των θέσεων των φαρμακοποιών στα δημόσια νοσοκομεία και η δια νόμου αύξηση παρουσίας αυτών στα αντίστοιχα ιδιωτικά.
9) Στελέχωση του ΕΟΦ – έλεγχος κυκλοφορούντων σκευασμάτων
Η στελέχωση του ΕΟΦ με περισσότερους φαρμακοποιούς (και όχι μόνο) είναι απαραίτητο βήμα ούτως ώστε να μπορεί να γίνεται ταχύτερα ο έλεγχος των χιλιάδων σκευασμάτων που κυκλοφορούν στην αγορά σε κάθε επίπεδο διακίνησης από την παραγωγή έως την αποθήκευση και την διάθεση.

Η έγκριση κυκλοφορίας για τα συμπληρώματα διατροφής θα πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένο τυποποιημένο αυτοκόλλητο, με σαφή αναγραφή των εγκεκριμένων ενδείξεων για τις οποίες προορίζεται. Σκευάσματα χωρίς σήμανση θα πρέπει να απαγορεύεται η κυκλοφορία τους.

Η αυστηροποίηση των κριτηρίων έκδοσης άδειας κυκλοφορίας για τα γενόσημα φάρμακα θα ενισχύσει την ανάπτυξη  κλίματος εμπιστοσύνης στο κοινό απέναντι στην χρήση τους και θα αποτρέψει την είσοδο στην αγορά σκευασμάτων αμφιβόλου προέλευσης.

10) Ανάγκη για συλλογική αντιμετώπιση αυθαιρεσιών των προμηθευτών εις βάρος των φαρμακείων. Κοινοπρακτικά δίκτυα.

Τέλος θα επισημάνουμε την ανάγκη για επίσπευση θέσπισης μέτρων αντιμετώπισης των αυθαιρεσιών στις οποίες συστηματικά καταφεύγουν οι προμηθευτές των φαρμακείων λειτουργώντας σαφώς υπερ επιλεγμένων από αυτούς φαρμακείων και (ενδεχομένως) λοιπών άλλων επιχειρήσεων.

Πιο συγκεκριμένα
  1. Να τυποποιηθεί η διαδικασία επιστροφών προϊόντων
  2. Να αντιμετωπιστούν φαινόμενα άρνησης τιμολόγησης προς φαρμακεία ή φαρμακαποθήκες ή τιμολόγησης μικρότερων από τις ζητούμενες ποσότητες
  3. Να εξεταστεί η νομιμότητα σημαντικής απόκλισης εκπτώσεων ανάμεσα σε διαφορετικούς πελάτες του ίδιου προμηθευτή όταν οι τελευταίοι ζητούν την ίδια ποσότητα προϊόντων
  4.  Να καταργηθεί το ελάχιστο πλαφόν παραγγελίας για τα φάρμακα.
  5. Να στηρίξει ο ΠΦΣ θεσμικά την λειτουργία των κοινοπρακτικών δικτύων φαρμακείων.


                                   Για το ΔΣ του ΦΣΔ

Ο Πρόεδρος                                                                                                  Ο Γραμματέας

Ράγιας Δημήτρης                                                                                       Ζουρνατζόγλου Γιώργος