Συνάδελφοι
Το τελευταίο διάστημα βρεθήκαμε και πάλι στο μάτι του κυκλώνα. Ζητήματα όπως το ποσοστό κέρδους, το θέμα των ΜΥΣΥΦΑ, η έκθεση ΟΟΣΑ (με όσα περιέχει), η καθυστέρηση και πάλι στις πληρωμές εξαιτίας αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης (εξαίρεση εμβολίων, ορών και παραγώγων αίματος), το θέμα του delivery φαρμάκων από τα ΕΛΤΑ καθώς και φορολογικά ζητήματα (φορολογικές ενημερότητες κ.α.) φέρανε για μια ακόμα φορά τον κλάδο σε κατάσταση συναγερμού. Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά ο ΕΟΠΥΥ μας "φόρτωσε" με επιπλέον ώρες γραφειοκρατικής εργασίας για να προσαρμοστούμε στον νέο τρόπο σύνταξης των τιμολογίων και των συγκεντρωτικών καταστάσεων που υποβάλλουμε για τις συνταγές, με κερασάκι στην τούρτα την νέα υποχρέωση βάσει υπουργικής απόφασης να συμπληρώνουμε και να υποβάλλουμε προς τον ΕΟΠΥΥ κάθε μήνα καταστάσεις με το πλήθος και το είδος των φαρμάκων που αγοράσαμε απευθείας από τις εταιρείες. Όπως ήταν αναμενόμενο όλα αυτά σε συνδυασμό με το καθημερινό άγχος δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μίγμα.
Τώρα που καταθέσαμε τις συνταγές του Ιανουαρίου θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε με λίγο πιο καθαρό μυαλό και από άλλη οπτική γωνία το νέο μέτρο της συμπλήρωσης της κατάστασης με το πλήθος και το είδος των συνταγογραφούμενων και αποζημειούμενων από τον ΕΟΠΥΥ φαρμάκων, που αγοράστηκαν απευθείας από τις εταιρείες, ένα μέτρο που εκ πρώτης όψεως φαίνεται απλά να μας φορτώνει μια ακόμα γραφειοκρατική διαδικασία.
Ας δούμε αρχικά τον σκοπό του μέτρου. Όπως γνωρίζουμε από την Υπουργική Απόφαση για τις "Διατάξεις τιμολόγησης φαρμάκων" που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 88/Β/21.1.2014, στο άρθρο 4, παράγραφος 7, προβλέπει: "Στις περιπτώσεις που οι ΚΑΚ πραγματοποιούν απευθείας πωλήσεις προς τα φαρμακεία, επιστρέφουν στον ΕΟΠΠΥ το χονδρεμπορικό κέρδος που έχει ενσωματωθεί στην τιμή των φαρμάκων ως κέρδος των φαρμακέμπορων.”
Σκοπός, δηλαδή, του μέτρου είναι να αυξήσει ο ΕΟΠΥΥ τα έσοδά του, τόσο όσο είναι το χονδρεμπορικό κέρδος από φάρμακα που πωλούν οι εταιρείες απευθείας στα φαρμακεία. Σύμφωνα με την ίδια Υπουργική Απόφαση το ποσοστό μεικτού κέρδους των φαρμακαποθηκών, όπως είναι οι ΣΥΦΑ για τα φάρμακα αυτά είναι 4,9% επί της ex-factory τιμής. Όταν οι εταιρείες παρακάμπτουν την αλυσίδα διανομής των φαρμάκων, ισχυροποιούνται, αυξάνοντας το ποσοστό κέρδους τους και τα έσοδα τους κατά το ποσό αυτό και ταυτόχρονα αποδυναμώνουν τις φαρμακαποθήκες δημιουργώντας μονοπωλιακές συνθήκες. Έτσι όντας ισχυροί βάζουν τους δικούς τους όρους στις συναλλαγές τους με τα φαρμακεία μας, όρους που στο μέλλον ή ακόμα και σήμερα ίσως ισοδυναμούν και με διαφορετική αντιμετώπιση συναλλαγής από φαρμακείο σε φαρμακείο.
Η Μέχρι τώρα κατάσταση :
Μέχρι σήμερα η διακίνηση των φαρμάκων ήταν: Βιομηχανία (Εταιρεία) => Φαρμακαποθήκη => Φαρμακείο => Ασθενής –Ασφαλιστικό ταμείο. Κάποια στιγμή μερικές εταιρείες δίνανε όλο και λιγότερα φάρμακα στις αποθήκες επικαλούμενες την ανάγκη περιορισμού των εξαγωγών από τις τελευταίες. Κάποιες από αυτές καθιέρωσαν έναν ελάχιστο αριθμό τεμαχίων ανά είδος και ένα ελάχιστο ύψος παραγγελίας (πλαφόν), αναγκάζοντας τα φαρμακεία σε υψηλές παραγγελίες και αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τα αποθέματά τους. Απώτερη συνέπεια ήταν η οικονομική αποδυνάμωσή των φαρμακείων καθώς και των φαρμακαποθηκών. Ταυτόχρονα πολλές από τις εταιρείες ακόμα και για μεγάλες παραγγελίες διέθεταν τα φάρμακα αυτά χωρίς καθόλου έκπτωση προς τα φαρμακεία με αποτέλεσμα το φαρμακείο να χάνει και την πάγια έκπτωση που έπαιρνε από την φαρμακαποθήκη του. Άλλες δε, προφασιζόμενες ότι δεν έχουν ανοίξει καρτέλα πελάτη σε κάποια φαρμακεία καθυστερούσαν την αποστολή φαρμάκων προς αυτά δημιουργώντας έτσι ανταγωνιστικές καταστάσεις μεταξύ φαρμακείων που είχαν καρτέλα πελάτη στις εν λόγω εταιρείες και σε αυτά που δεν είχαν.
Τι χάνουμε:
1) Χρόνο, καθώς με το μέτρο αυτό πρέπει να συμπληρώνουμε μια κατάσταση με τα στοιχεία της εταιρείας, το είδος και την ποσότητα του συνταγογραφούμενου και αποζημειούμενου από τον ΕΟΠΥΥ φαρμάκου που πωλήθηκε στο φαρμακείο χωρίς την μεσολάβηση της φαρμακαποθήκης
2) Η διαδικασία πρέπει να αποσταλεί τις πρώτες πέντε εργάσιμες μέρες κάθε μήνα, μέρες που είναι ήδη επιβαρυμένες με τον έλεγχο και την παράδοση των συνταγών του προηγούμενου μήνα, γι αυτό και σίγουρα πρέπει να ζητήσουμε τη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας κάθε μηνός αποστολής της κατάστασης προς τον ΕΟΠΥΥ.
Τι κερδίζουμε :
1) Ήδη πληροφορηθήκαμε ότι αρκετές εταιρείες προτίθενται να σταματήσουν να τιμολογούν προς τα φαρμακεία αν εφαρμοστεί το μέτρο αυτό . Κάποιες άλλες ελπίζουν σε μια δική μας μαζική αντίδραση, ενώ ταυτόχρονα και οι ίδιες πιέζουν για την απόσυρση του μέτρου. Οι εταιρείες για να έχουν κέρδη θα πρέπει να έχουν πωλήσεις. Αναγκαστικά, λοιπόν, θα αρχίσουν να διαθέτουν μεγαλύτερες ποσότητες φαρμάκων μέσω των φαρμακαποθηκών. Έτσι θα υπάρχει καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών, αφού πλέον δεν θα αγοράζουν μέσω των εταιρειών μόνο οικονομικά εύρωστα φαρμακεία, που μπορούσαν μέχρι τώρα να ανταπεξέλθουν στα πλαφόν ελάχιστης παραγγελίας.
2) Θα υπάρξει ενίσχυση των φαρμακαποθηκών (και των ΣΥΦΑ). Αυτό θα οδηγήσει σε δική μας ενδυνάμωση, λόγω καλύτερης εξυπηρέτησης από τις φαρμακαποθήκες, αποτέλεσμα της αύξησης του ανταγωνισμού που θα δημιουργήσουν οι νέες ευνοϊκές συνθήκες. Όσο οι εταιρείες παρακάμπτουν τις αποθήκες δεν υπάρχει ανταγωνισμός δεδομένου του μονοπωλίου των εταιρειών.
3) Καλύτερη διαχείριση του αποθέματος φαρμάκων που έχουμε στα φαρμακεία μας, αφού θα αγοράζουμε πλέον μόνο όσα χρειαζόμαστε, έχοντας στη διάθεσή μας 3-4 δρομολόγια από τις φαρμακαποθήκες ημερησίως και όχι όσα φάρμακα μας «φορτώνουν» οι εταιρείες με ελάχιστο πλαφόν παραγγελίας και αποστολές που μπορεί να καθυστερήσουν ακόμα και μία εβδομάδα.
4) Καλύτερη πίστωση, διότι πολλές εταιρείες αυτή την στιγμή ζητούν ακόμα και προκαταβολικά την εξόφληση μιας παραγγελίας για να την αποστείλουν.
5) Ενίσχυση οικονομικά του ΕΟΠΥΥ. Αυτό θα βοηθήσει τον ΕΟΠΥΥ να μπορεί να εξοφλεί πιο έγκαιρα τις υποχρεώσεις του. Μια από αυτές είμαστε και εμείς.
6) Οικονομικά οφέλη από τις πάγιες εκπτώσεις φαρμακαποθηκών προς τα φαρμακεία. Έπρεπε κάποια στιγμή να μπει ένα τέλος στην κερδοσκοπία κάποιων εταιρειών, που ενώ με την απευθείας πώληση φαρμάκων προς εμάς επωφελούνταν του χονδρεμπορικού κέρδους, ταυτόχρονα απέφευγαν να μετακυλίσουν το κέρδος αυτό ως έκπτωση προς τα φαρμακεία, ακόμα και σε μεγάλες παραγγελίες, που τις περισσότερες φορές οι ίδιες ορίζαν μέσω πλαφόν. Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νέα αγορανομική διάταξη δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να παρέχουν εκπτώσεις μέχρι 10% στα συνταγογραφούμενα φάρμακα προς τις φαρμακαποθήκες, τους συνεταιρισμούς και τα φαρμακεία, εκπτώσεις τις οποίες μπορούν να απαιτήσουν καλύτερα οι φαρμακαποθήκες και οι συνεταιρισμοί από θέση ισχύος (και να τις διαθέσουν προς εμάς λόγω ανταγωνισμού μεταξύ τους) παρά το κάθε μεμονωμένο φαρμακείο.
7) Αποφυγή καταστάσεων αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ μας, εξαιτίας διαφορετικής οικονομικής συναλλαγής των εταιρειών από φαρμακείο σε φαρμακείο, άλλοτε με λιγότερο και άλλοτε με περισσότερο ευνοϊκούς όρους. Εμείς οι ίδιοι δεν ήμασταν πριν λίγο καιρό που αναλύαμε τους κινδύνους των «direct to pharmacy» πωλήσεων;
Τις τελευταίες μέρες, από τότε που ανακοινώθηκε η υπουργική απόφαση, ακούστηκαν πολλές απόψεις πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Πολλοί ήταν αυτοί που αναρωτήθηκαν γιατί δεν παίρνει τα στοιχεία αυτά ο ΕΟΠΥΥ μόνο από τις εταιρείες και τα ζητάει και από εμάς, φορτώνοντάς μας με μία επιπλέον γραφειοκρατική εργασία. Κάποιοι το προχώρησαν και λίγο παρακάτω λέγοντας ότι ο ΕΟΠΥΥ θα μπορούσε απλά να ζητάει από τις εταιρείες τα barcode αυτών των φαρμάκων και να τα συγκρίνει με τα barcode από την ΗΔΙΚΑ χωρίς να χρειάζεται τα φαρμακεία να εμπλέκονται στην όλη διαδικασία. Μάλιστα εξέφρασαν και τον φόβο ότι μελλοντικά ενδέχεται ο ΕΟΠΥΥ να ζητάει και από τα φαρμακεία πίσω τις όποιες εκπτώσεις τους παρέχουν οι εταιρείες, οπότε αν εμπλακούμε σε αυτή τη διαδικασία αποστολής των στοιχείων θα καταστούμε αυτόχειρες.
Το αντεπιχείρημα στον παραπάνω συλλογισμό είναι ότι είτε στέλνουν στον ΕΟΠΥΥ τα φαρμακεία τα στοιχεία, είτε στέλνουν τα barcode οι εταιρείες και τα διασταυρώνει ο ΕΟΠΥΥ με την ΗΔΙΚΑ είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα, γιατί πάλι θα μπορεί ανά πάσα στιγμή ο ΕΟΠΥΥ μέσω των barcode να ξέρει πόσα και ποιά ακριβώς φάρμακα, διέθεσε σε ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ το κάθε συγκεκριμένο φαρμακείο. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι αν ήθελε να ζητήσει ο ΕΟΠΥΥ από τα φαρμακεία ενδεχόμενες εκπτώσεις που παρέχονται σε αυτά από «direct» πωλήσεις εταιρειών, θα το είχε ήδη κάνει με τη συνεργασία και τις ευλογίες των εταιρειών. Πόσοι άραγε από εμάς πιστεύουν ότι αν η υπουργική απόφαση έθιγε εμάς αντί των εταιρειών, οι εταιρείες δεν θα συνεργάζονταν με τον ΕΟΠΥΥ για την πλήρη αποστολή των στοιχειών των τιμολογίων και των barcode;
Τα φαρμακεία μπαίνουν στην εξίσωση απλά για την διασταύρωση των στοιχείων, ώστε να αποτραπεί η αλλοίωση τους από τις εταιρείες κρατώντας για δικό τους όφελος το χονδρεμπορικό κέρδος, το κέρδος δηλαδή των φαρμακαποθηκών και των ΣΥΦΑ. Άλλωστε δεν προβλεπονται πουθενά ποινές σε περίπτωση μη έγκαιρης, μη σωστής ή ακόμη και μη αποστολής των στοιχείων από τα φαρμακεία.
Κάποιοι άλλοι εξέφρασαν το φόβο ότι αν σταματήσουν οι εταιρείες το εμπορικό τους τμήμα προς τα φαρμακεία και τις απευθείας πωλήσεις θα αυξηθούν οι ελλείψεις των φαρμάκων εξαιτίας των ευνοϊκών συνθηκών (χαμηλές τιμές) για εξαγωγές από τις φαρμακαποθήκες. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στο ΦΕΚ Α 167 23-07-2013 ορίζονται πλέον βαρύτατες κυρώσεις εις βάρος αυτών που, παρά την απαγόρευση από τον ΕΟΦ εξαγωγών συγκεκριμένων φαρμάκων λόγω ελλείψεως, εξάγουν ή συλλέγουν φάρμακα προς εξαγωγή. Είναι και στο χέρι μας, λοιπόν, όταν διαπιστώνουμε την οποιαδήποτε έλλειψη φαρμάκου στην αγορά να το καταγγέλλουμε έγκαιρα στο αρμόδιο τμήμα του ΕΟΦ.
Μέσα στο ρευστό περιβάλλον που λειτουργούμε τα φαρμακεία μας με άγχος, οικονομική πίεση, καθυστέρηση πληρωμών και πολλή γραφειοκρατία, κάθε πρόταση, κάθε ανακοίνωση, αντιμετωπίζεται με δυσπιστία, άμεση αντίδραση και προσπάθεια ακύρωσης κάθε αλλαγής. Πολλές φορές όμως, εκτός από άμεση αντίδραση θα πρέπει να αξιολογούμε κάθε πρόταση ξεχωριστά και να μην απορρίπτονται όλες αδιακρίτως.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, επειδή τα θετικά του νέου μέτρου υπερτερούν ξεκάθαρα της ελάχιστα χρονοβόρας διαδικασίας που καλούμαστε να κάνουμε (άραγε είναι τόσες πολλές οι εταιρείες από τις οποίες αγοράζουμε κάθε μήνα τέτοια φάρμακα, πόσες φορές το μήνα και πόσους μήνες το χρόνο; ), επειδή θεωρούμε ότι πρέπει να συνεργαστούμε στην όποια προσπάθεια μετακύλισης μέρους του μεγάλου κέρδους των εταιρειών προς τον ΕΟΠΥΥ, καθώς και επειδή κάθε μέτρο που στηρίζει τους συνεταιρισμούς μας πρέπει να μας βρίσκει αρωγούς, η θέση μας είναι ότι το μέτρο αυτό πρέπει να το στηρίξουμε και όχι να το σαμποτάρουμε εν τη γενέσει του με κίνδυνο να καταστεί ανεφάρμοστο και να καταλήξει στις καλένδες. Και το γράφουμε αυτό χωρίς να αισθανόμαστε λιγότερο αγωνιστές σε σύγκριση με κάποιους άλλους που έσπευσαν να το καταδικάσουν συλλέγοντας υπογραφές βασιζόμενοι περισσότερο ίσως στη γραφειοκρατική πλευρά της υπόθεσης που ομολογουμένως θα κληθούμε να φέρουμε εις πέρας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΖΑΝΝΕΤΟΣ ΘΑΝΟΣ ΑΛΕΙΦΤΗΡΑΣ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Φ.Σ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΜΕΛΟΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΥ Φ.Σ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
Το τελευταίο διάστημα βρεθήκαμε και πάλι στο μάτι του κυκλώνα. Ζητήματα όπως το ποσοστό κέρδους, το θέμα των ΜΥΣΥΦΑ, η έκθεση ΟΟΣΑ (με όσα περιέχει), η καθυστέρηση και πάλι στις πληρωμές εξαιτίας αλλαγής στον τρόπο υπολογισμού της φαρμακευτικής δαπάνης (εξαίρεση εμβολίων, ορών και παραγώγων αίματος), το θέμα του delivery φαρμάκων από τα ΕΛΤΑ καθώς και φορολογικά ζητήματα (φορολογικές ενημερότητες κ.α.) φέρανε για μια ακόμα φορά τον κλάδο σε κατάσταση συναγερμού. Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά ο ΕΟΠΥΥ μας "φόρτωσε" με επιπλέον ώρες γραφειοκρατικής εργασίας για να προσαρμοστούμε στον νέο τρόπο σύνταξης των τιμολογίων και των συγκεντρωτικών καταστάσεων που υποβάλλουμε για τις συνταγές, με κερασάκι στην τούρτα την νέα υποχρέωση βάσει υπουργικής απόφασης να συμπληρώνουμε και να υποβάλλουμε προς τον ΕΟΠΥΥ κάθε μήνα καταστάσεις με το πλήθος και το είδος των φαρμάκων που αγοράσαμε απευθείας από τις εταιρείες. Όπως ήταν αναμενόμενο όλα αυτά σε συνδυασμό με το καθημερινό άγχος δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μίγμα.
Τώρα που καταθέσαμε τις συνταγές του Ιανουαρίου θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε με λίγο πιο καθαρό μυαλό και από άλλη οπτική γωνία το νέο μέτρο της συμπλήρωσης της κατάστασης με το πλήθος και το είδος των συνταγογραφούμενων και αποζημειούμενων από τον ΕΟΠΥΥ φαρμάκων, που αγοράστηκαν απευθείας από τις εταιρείες, ένα μέτρο που εκ πρώτης όψεως φαίνεται απλά να μας φορτώνει μια ακόμα γραφειοκρατική διαδικασία.
Ας δούμε αρχικά τον σκοπό του μέτρου. Όπως γνωρίζουμε από την Υπουργική Απόφαση για τις "Διατάξεις τιμολόγησης φαρμάκων" που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 88/Β/21.1.2014, στο άρθρο 4, παράγραφος 7, προβλέπει: "Στις περιπτώσεις που οι ΚΑΚ πραγματοποιούν απευθείας πωλήσεις προς τα φαρμακεία, επιστρέφουν στον ΕΟΠΠΥ το χονδρεμπορικό κέρδος που έχει ενσωματωθεί στην τιμή των φαρμάκων ως κέρδος των φαρμακέμπορων.”
Σκοπός, δηλαδή, του μέτρου είναι να αυξήσει ο ΕΟΠΥΥ τα έσοδά του, τόσο όσο είναι το χονδρεμπορικό κέρδος από φάρμακα που πωλούν οι εταιρείες απευθείας στα φαρμακεία. Σύμφωνα με την ίδια Υπουργική Απόφαση το ποσοστό μεικτού κέρδους των φαρμακαποθηκών, όπως είναι οι ΣΥΦΑ για τα φάρμακα αυτά είναι 4,9% επί της ex-factory τιμής. Όταν οι εταιρείες παρακάμπτουν την αλυσίδα διανομής των φαρμάκων, ισχυροποιούνται, αυξάνοντας το ποσοστό κέρδους τους και τα έσοδα τους κατά το ποσό αυτό και ταυτόχρονα αποδυναμώνουν τις φαρμακαποθήκες δημιουργώντας μονοπωλιακές συνθήκες. Έτσι όντας ισχυροί βάζουν τους δικούς τους όρους στις συναλλαγές τους με τα φαρμακεία μας, όρους που στο μέλλον ή ακόμα και σήμερα ίσως ισοδυναμούν και με διαφορετική αντιμετώπιση συναλλαγής από φαρμακείο σε φαρμακείο.
Η Μέχρι τώρα κατάσταση :
Μέχρι σήμερα η διακίνηση των φαρμάκων ήταν: Βιομηχανία (Εταιρεία) => Φαρμακαποθήκη => Φαρμακείο => Ασθενής –Ασφαλιστικό ταμείο. Κάποια στιγμή μερικές εταιρείες δίνανε όλο και λιγότερα φάρμακα στις αποθήκες επικαλούμενες την ανάγκη περιορισμού των εξαγωγών από τις τελευταίες. Κάποιες από αυτές καθιέρωσαν έναν ελάχιστο αριθμό τεμαχίων ανά είδος και ένα ελάχιστο ύψος παραγγελίας (πλαφόν), αναγκάζοντας τα φαρμακεία σε υψηλές παραγγελίες και αυξάνοντας με τον τρόπο αυτό τα αποθέματά τους. Απώτερη συνέπεια ήταν η οικονομική αποδυνάμωσή των φαρμακείων καθώς και των φαρμακαποθηκών. Ταυτόχρονα πολλές από τις εταιρείες ακόμα και για μεγάλες παραγγελίες διέθεταν τα φάρμακα αυτά χωρίς καθόλου έκπτωση προς τα φαρμακεία με αποτέλεσμα το φαρμακείο να χάνει και την πάγια έκπτωση που έπαιρνε από την φαρμακαποθήκη του. Άλλες δε, προφασιζόμενες ότι δεν έχουν ανοίξει καρτέλα πελάτη σε κάποια φαρμακεία καθυστερούσαν την αποστολή φαρμάκων προς αυτά δημιουργώντας έτσι ανταγωνιστικές καταστάσεις μεταξύ φαρμακείων που είχαν καρτέλα πελάτη στις εν λόγω εταιρείες και σε αυτά που δεν είχαν.
Τι χάνουμε:
1) Χρόνο, καθώς με το μέτρο αυτό πρέπει να συμπληρώνουμε μια κατάσταση με τα στοιχεία της εταιρείας, το είδος και την ποσότητα του συνταγογραφούμενου και αποζημειούμενου από τον ΕΟΠΥΥ φαρμάκου που πωλήθηκε στο φαρμακείο χωρίς την μεσολάβηση της φαρμακαποθήκης
2) Η διαδικασία πρέπει να αποσταλεί τις πρώτες πέντε εργάσιμες μέρες κάθε μήνα, μέρες που είναι ήδη επιβαρυμένες με τον έλεγχο και την παράδοση των συνταγών του προηγούμενου μήνα, γι αυτό και σίγουρα πρέπει να ζητήσουμε τη μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας κάθε μηνός αποστολής της κατάστασης προς τον ΕΟΠΥΥ.
Τι κερδίζουμε :
1) Ήδη πληροφορηθήκαμε ότι αρκετές εταιρείες προτίθενται να σταματήσουν να τιμολογούν προς τα φαρμακεία αν εφαρμοστεί το μέτρο αυτό . Κάποιες άλλες ελπίζουν σε μια δική μας μαζική αντίδραση, ενώ ταυτόχρονα και οι ίδιες πιέζουν για την απόσυρση του μέτρου. Οι εταιρείες για να έχουν κέρδη θα πρέπει να έχουν πωλήσεις. Αναγκαστικά, λοιπόν, θα αρχίσουν να διαθέτουν μεγαλύτερες ποσότητες φαρμάκων μέσω των φαρμακαποθηκών. Έτσι θα υπάρχει καλύτερη εξυπηρέτηση των ασθενών, αφού πλέον δεν θα αγοράζουν μέσω των εταιρειών μόνο οικονομικά εύρωστα φαρμακεία, που μπορούσαν μέχρι τώρα να ανταπεξέλθουν στα πλαφόν ελάχιστης παραγγελίας.
2) Θα υπάρξει ενίσχυση των φαρμακαποθηκών (και των ΣΥΦΑ). Αυτό θα οδηγήσει σε δική μας ενδυνάμωση, λόγω καλύτερης εξυπηρέτησης από τις φαρμακαποθήκες, αποτέλεσμα της αύξησης του ανταγωνισμού που θα δημιουργήσουν οι νέες ευνοϊκές συνθήκες. Όσο οι εταιρείες παρακάμπτουν τις αποθήκες δεν υπάρχει ανταγωνισμός δεδομένου του μονοπωλίου των εταιρειών.
3) Καλύτερη διαχείριση του αποθέματος φαρμάκων που έχουμε στα φαρμακεία μας, αφού θα αγοράζουμε πλέον μόνο όσα χρειαζόμαστε, έχοντας στη διάθεσή μας 3-4 δρομολόγια από τις φαρμακαποθήκες ημερησίως και όχι όσα φάρμακα μας «φορτώνουν» οι εταιρείες με ελάχιστο πλαφόν παραγγελίας και αποστολές που μπορεί να καθυστερήσουν ακόμα και μία εβδομάδα.
4) Καλύτερη πίστωση, διότι πολλές εταιρείες αυτή την στιγμή ζητούν ακόμα και προκαταβολικά την εξόφληση μιας παραγγελίας για να την αποστείλουν.
5) Ενίσχυση οικονομικά του ΕΟΠΥΥ. Αυτό θα βοηθήσει τον ΕΟΠΥΥ να μπορεί να εξοφλεί πιο έγκαιρα τις υποχρεώσεις του. Μια από αυτές είμαστε και εμείς.
6) Οικονομικά οφέλη από τις πάγιες εκπτώσεις φαρμακαποθηκών προς τα φαρμακεία. Έπρεπε κάποια στιγμή να μπει ένα τέλος στην κερδοσκοπία κάποιων εταιρειών, που ενώ με την απευθείας πώληση φαρμάκων προς εμάς επωφελούνταν του χονδρεμπορικού κέρδους, ταυτόχρονα απέφευγαν να μετακυλίσουν το κέρδος αυτό ως έκπτωση προς τα φαρμακεία, ακόμα και σε μεγάλες παραγγελίες, που τις περισσότερες φορές οι ίδιες ορίζαν μέσω πλαφόν. Στο σημείο αυτό δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η νέα αγορανομική διάταξη δίνει στις εταιρείες τη δυνατότητα να παρέχουν εκπτώσεις μέχρι 10% στα συνταγογραφούμενα φάρμακα προς τις φαρμακαποθήκες, τους συνεταιρισμούς και τα φαρμακεία, εκπτώσεις τις οποίες μπορούν να απαιτήσουν καλύτερα οι φαρμακαποθήκες και οι συνεταιρισμοί από θέση ισχύος (και να τις διαθέσουν προς εμάς λόγω ανταγωνισμού μεταξύ τους) παρά το κάθε μεμονωμένο φαρμακείο.
7) Αποφυγή καταστάσεων αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ μας, εξαιτίας διαφορετικής οικονομικής συναλλαγής των εταιρειών από φαρμακείο σε φαρμακείο, άλλοτε με λιγότερο και άλλοτε με περισσότερο ευνοϊκούς όρους. Εμείς οι ίδιοι δεν ήμασταν πριν λίγο καιρό που αναλύαμε τους κινδύνους των «direct to pharmacy» πωλήσεων;
Τις τελευταίες μέρες, από τότε που ανακοινώθηκε η υπουργική απόφαση, ακούστηκαν πολλές απόψεις πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Πολλοί ήταν αυτοί που αναρωτήθηκαν γιατί δεν παίρνει τα στοιχεία αυτά ο ΕΟΠΥΥ μόνο από τις εταιρείες και τα ζητάει και από εμάς, φορτώνοντάς μας με μία επιπλέον γραφειοκρατική εργασία. Κάποιοι το προχώρησαν και λίγο παρακάτω λέγοντας ότι ο ΕΟΠΥΥ θα μπορούσε απλά να ζητάει από τις εταιρείες τα barcode αυτών των φαρμάκων και να τα συγκρίνει με τα barcode από την ΗΔΙΚΑ χωρίς να χρειάζεται τα φαρμακεία να εμπλέκονται στην όλη διαδικασία. Μάλιστα εξέφρασαν και τον φόβο ότι μελλοντικά ενδέχεται ο ΕΟΠΥΥ να ζητάει και από τα φαρμακεία πίσω τις όποιες εκπτώσεις τους παρέχουν οι εταιρείες, οπότε αν εμπλακούμε σε αυτή τη διαδικασία αποστολής των στοιχείων θα καταστούμε αυτόχειρες.
Το αντεπιχείρημα στον παραπάνω συλλογισμό είναι ότι είτε στέλνουν στον ΕΟΠΥΥ τα φαρμακεία τα στοιχεία, είτε στέλνουν τα barcode οι εταιρείες και τα διασταυρώνει ο ΕΟΠΥΥ με την ΗΔΙΚΑ είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα, γιατί πάλι θα μπορεί ανά πάσα στιγμή ο ΕΟΠΥΥ μέσω των barcode να ξέρει πόσα και ποιά ακριβώς φάρμακα, διέθεσε σε ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ το κάθε συγκεκριμένο φαρμακείο. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι αν ήθελε να ζητήσει ο ΕΟΠΥΥ από τα φαρμακεία ενδεχόμενες εκπτώσεις που παρέχονται σε αυτά από «direct» πωλήσεις εταιρειών, θα το είχε ήδη κάνει με τη συνεργασία και τις ευλογίες των εταιρειών. Πόσοι άραγε από εμάς πιστεύουν ότι αν η υπουργική απόφαση έθιγε εμάς αντί των εταιρειών, οι εταιρείες δεν θα συνεργάζονταν με τον ΕΟΠΥΥ για την πλήρη αποστολή των στοιχειών των τιμολογίων και των barcode;
Τα φαρμακεία μπαίνουν στην εξίσωση απλά για την διασταύρωση των στοιχείων, ώστε να αποτραπεί η αλλοίωση τους από τις εταιρείες κρατώντας για δικό τους όφελος το χονδρεμπορικό κέρδος, το κέρδος δηλαδή των φαρμακαποθηκών και των ΣΥΦΑ. Άλλωστε δεν προβλεπονται πουθενά ποινές σε περίπτωση μη έγκαιρης, μη σωστής ή ακόμη και μη αποστολής των στοιχείων από τα φαρμακεία.
Κάποιοι άλλοι εξέφρασαν το φόβο ότι αν σταματήσουν οι εταιρείες το εμπορικό τους τμήμα προς τα φαρμακεία και τις απευθείας πωλήσεις θα αυξηθούν οι ελλείψεις των φαρμάκων εξαιτίας των ευνοϊκών συνθηκών (χαμηλές τιμές) για εξαγωγές από τις φαρμακαποθήκες. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στο ΦΕΚ Α 167 23-07-2013 ορίζονται πλέον βαρύτατες κυρώσεις εις βάρος αυτών που, παρά την απαγόρευση από τον ΕΟΦ εξαγωγών συγκεκριμένων φαρμάκων λόγω ελλείψεως, εξάγουν ή συλλέγουν φάρμακα προς εξαγωγή. Είναι και στο χέρι μας, λοιπόν, όταν διαπιστώνουμε την οποιαδήποτε έλλειψη φαρμάκου στην αγορά να το καταγγέλλουμε έγκαιρα στο αρμόδιο τμήμα του ΕΟΦ.
Μέσα στο ρευστό περιβάλλον που λειτουργούμε τα φαρμακεία μας με άγχος, οικονομική πίεση, καθυστέρηση πληρωμών και πολλή γραφειοκρατία, κάθε πρόταση, κάθε ανακοίνωση, αντιμετωπίζεται με δυσπιστία, άμεση αντίδραση και προσπάθεια ακύρωσης κάθε αλλαγής. Πολλές φορές όμως, εκτός από άμεση αντίδραση θα πρέπει να αξιολογούμε κάθε πρόταση ξεχωριστά και να μην απορρίπτονται όλες αδιακρίτως.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, επειδή τα θετικά του νέου μέτρου υπερτερούν ξεκάθαρα της ελάχιστα χρονοβόρας διαδικασίας που καλούμαστε να κάνουμε (άραγε είναι τόσες πολλές οι εταιρείες από τις οποίες αγοράζουμε κάθε μήνα τέτοια φάρμακα, πόσες φορές το μήνα και πόσους μήνες το χρόνο; ), επειδή θεωρούμε ότι πρέπει να συνεργαστούμε στην όποια προσπάθεια μετακύλισης μέρους του μεγάλου κέρδους των εταιρειών προς τον ΕΟΠΥΥ, καθώς και επειδή κάθε μέτρο που στηρίζει τους συνεταιρισμούς μας πρέπει να μας βρίσκει αρωγούς, η θέση μας είναι ότι το μέτρο αυτό πρέπει να το στηρίξουμε και όχι να το σαμποτάρουμε εν τη γενέσει του με κίνδυνο να καταστεί ανεφάρμοστο και να καταλήξει στις καλένδες. Και το γράφουμε αυτό χωρίς να αισθανόμαστε λιγότερο αγωνιστές σε σύγκριση με κάποιους άλλους που έσπευσαν να το καταδικάσουν συλλέγοντας υπογραφές βασιζόμενοι περισσότερο ίσως στη γραφειοκρατική πλευρά της υπόθεσης που ομολογουμένως θα κληθούμε να φέρουμε εις πέρας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΖΑΝΝΕΤΟΣ ΘΑΝΟΣ ΑΛΕΙΦΤΗΡΑΣ
ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Φ.Σ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΜΕΛΟΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΟΥ Φ.Σ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ





