Άρθρο στην εφημερίδα Δημοκρατία
Ο φαρμακοποιός και το φαρμακείο έχουν βρεθεί πολλές φορές στο προσκήνιο τα τελευταία τέσσερα χρόνια που η χώρα μας βιώνει την πιο σοβαρή οικονομική κρίση, ίσως από συστάσεώς της.Οι λόγοι που συνέβη αυτό είναι δύο. Από τη μία, οι πολυάριθμες κινητοποιήσεις του κλάδου λόγω των καθυστερήσεων των πληρωμών των φαρμακείων και, από την άλλη, γιατί το φαρμακείο αποτέλεσε και αποτελεί βασικό πυλώνα της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Pharmaceutical Group of the European Union (PGEU), τα φαρμακεία είναι συχνά το πρώτο σημείο επαφής του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης, παρέχοντας αρχικές συμβουλές και, όπου είναι απαραίτητο, παραπέμποντας τους ασθενείς σε γιατρό ή άλλες σχετικές υπηρεσίες.
Νύχτα και ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, συμπεριλαμβανομένων των αργιών, οι φαρμακοποιοί απαντούν στις ανάγκες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του τοπικού πληθυσμού, συμβάλλοντας στη μείωση της επιβάρυνσης για τον γιατρό και στην παροχή υποοτηρικτικών υπηρεσιών υγείας για ήσσονος σημασίας ασθένειες των ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων (π.χ. ηλικιωμένοι).
Σε αντίστοιχη έρευνα της ALCO (Οκτώβριος 2012), για λογαριασμό του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, το 78% των πολιτών δηλώνει ικανοποιημένο από τους φαρμακοποιούς, ποσοστό μακράν το μεγαλύτερο, καθώς ακολουθούν με φθίνουσα σειρά: Γιατροί 60%, ιδιωτικές κλινικές 37%, δημόσια νοσοκομεία 25% και ασφαλιστικά ταμεία 18%. Στην ίδια έρευνα περιγράφεται ότι το 74% των πολιτών δηλώνει μη ικανοποιημένο από την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας στην Ελλάδα.
Τα νούμερα λοιπόν μιλούν από μόνα τους. Το ελληνικό φαρμακείο και ο Ελληνας φαρμακοποιός αποτελούν στην περίοδο της κρίσης το αποκούμπι του ασφαλισμένου, του ηλικιωμένου, του ασθενή, του πάσχοντος.
Αυτό όμως που δεν γνωρίζουν πολλοί και αναφέρεται σε μελέτη του Εργαστηρίου Οργάνωσης και Αξιολόγησης των Υπηρεσιών Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών είναι ο καίριος ρόλος που διαδραματίζει ο φαρμακοποιός ως επαγγελματίας Υγείας και αναπόσπαστο μέλος της κοινότητας. Πιο συγκεκριμένα, αποδεικνύεται ότι η άμεση εμπλοκή των φαρμακοποιών στη διαχείριση των παθήσεων των ασθενών μειώνει τη συνταγογράφηση φαρμάκων, βελτιώνει τις εκβάσεις υγείας και την ποιότητα ζωής.Παράδειγμα, βρέθηκε ότι σε υγιή άτομα η παρέμβαση των φαρμακοποιών μείωσε κατά 25% τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.
Η συμβολή τους λοιπόν στη δύσκολη αυτή περίοδο ήταν και είναι καθοριστική. Ο φαρμακοποιός είναι αυτός που θα δώσει την πρώτη συμβουλή, τις πρώτες βοήθειες, την πρώτη γνώμη. Ο φαρμακοποιός είναι αυτός που με κίνδυνο των περιουσιακών του στοιχείων πιστώνει το κρότος - ΕΟΠΥΥ για να πάρει τα φάρμακά του ο ασφαλισμένος.Ο ρόλος λοιπόν του φαρμακοποιού στην κρίση δεν μεταβλήθηκε παρά μόνο ενισχύθηκε. Και εδώ δεν μπορώ να μη σχολιάσω τη μέχρι σήμερα αντιμετώπιση της Πολιτείας, που ήταν απόλυτα εχθρική. Ομως το φαρμακείο αντέχει.
Η κρίση αυτή ανέδειξε την αναγκαιότητα και τη σημαντικότητα της ύπαρξης του φαρμακοποιού.
Πρέπει λοιπόν αυτή η προσφορά να ποσοστικοποιηθεί και να αξιολογηθεί.Σε αρκετές χώρες, όπως για παράδειγμα στην Αγγλία και την Αμερική, γίνεται προσπάθεια να ενισχυθεί η συνεισφορά των φαρμακοποιών προκειμένου να βελτιωθεί η υγεία των πολιτών και να μειωθούν οι ανισότητες στον τομέα της Υγείας.
Η ανάληψη νέων ρόλων των φαρμακοποιών στον τομέα της πρόληψης και της πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας είναι η λύση στη μείωση των δαπανών. Η γεωγραφική διασπορά των φαρμακείων και η επιχειρηματική τους ταυτότητα ως μικρομεσαίων επιχορηγήσεων βοηθά στον σκοπό αυτό.
Η κάρτα υγείας του ασθενούς, που ως Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχουμε προτείνει να θεσμοθετηθεί, είναι άλλο ένα μέσο που προσθέτει διαφάνεια και αποτελεσματικότητα στον τομέα της Υγείας.
Γενικότερα όμως πρέπει επιτέλους η Υγεία και η φαρμακευτική περίθαλψη ειδικότερα να ξεφύγουν από το πρίσμα της λογιστικής μείωσης των δαπανών. Η λύση βρίσκεται στην ορθολογικοποίηση, στη μηχανογράφηση και την κοινωνική ευαισθησία. Η υγεία δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως λογιστικό μέγεθος. Η υγεία είναι κοινωνικό κεκτημένο και αναφαίρετο δικαίωμα όλων.
Πηγή: Εφημερίδα Δημοκρατία, 21/11/2013