ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Συνέντευξη του Κυριάκου Σουλιώτη στο Κέρδος OnLine

Συνέντευξη στη Νατάσσα Ν. Σπαγαδώρου 
Τον πυλώνα της κοινωνικής ασφάλισης υγείας φιλοδοξεί να αποτελέσει σύντομα ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) - που ξεκινά την 1η Ιουνίου σε όλη τη χώρα - θέτοντας ως πρώτιστη στόχευση την επανεκκίνηση της κοινωνικής ασφάλισης υγείας, τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων, την ισότιμη πρόσβαση στις διαθέσιμες υπηρεσίες υγείας και τη διασφάλιση μιας ποιοτικής δέσμης φροντίδων υγείας.
Το κρίσιμο ωστόσο σημείο επιτυχίας του ΕΟΠΥΥ είναι η διαμόρφωση μιας υγιούς σχέσης συνεργασίας τόσο με τους γιατρούς όσο και με άλλους επαγγελματίες ή φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας.

Βεβαίως, η επιτυχία του εγχειρήματος θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από το κατά πόσο είμαστε διατεθειμένοι να μάθουμε από τα λάθη του παρελθόντος. Πρέπει να αναζητηθούν οι λόγοι για τους οποίους η χώρα μας «κατόρθωσε» να έχει τόσους δυσαρεστημένους από τις υπηρεσίες υγείας πολίτες και ταυτόχρονα να δαπανά για την υγεία ένα από τα υψηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Τις παραπάνω διαπιστώσεις καταθέτει μεταξύ άλλων στην πρώτη του συνέντευξη αφότου ανέλαβε καθήκοντα στον Οργανισμό Περίθαλψης Ασφαλισμένων Δημοσίου (ΟΠΑΔ) ο διοικητής του κ. Κυριάκος Σουλιώτης, λέκτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Ο κ. Σουλιώτης αναφέρεται στη μεταμόρφωση του ΟΠΑΔ σε ταμείο, στην αποκατάσταση της αξιοπιστίας και της φερεγγυότητας έναντι των προμηθευτών και των ασφαλισμένων, στο θέμα των καθυστερήσεων των πληρωμών των φαρμακοποιών, στη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ, καθώς και στην επόμενη ημέρα για την υγεία, η οποία θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από συνέπεια και ευρεία συναίνεση, αφού οι καθυστερήσεις στον τομέα αυτό έχουν αποδειχθεί ολέθριες.


Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής: 

Τι σημαίνει για τους ασφαλισμένους αλλά και για εσάς προσωπικά το γεγονός ότι ο ΟΠΑΔ εδώ και λίγο καιρό λειτουργεί ως Ταμείο; Τι συνεπάγεται αυτό τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο; 
Κατ' αρχάς υλοποιείται ένα αίτημα το οποίο έχει διατυπωθεί από τα πρώτα κιόλας χρόνια λειτουργίας του Οργανισμού και το οποίο έτυχε καθολικής στήριξης. Τόσο από ασφαλισμένους και εργαζομένους όσο και από συμβεβλημένους φορείς. Ωστόσο, για λόγους που πραγματικά δεν είναι κατανοητοί, η ικανοποίησή του καθυστέρησε κατά μία δεκαετία.
Τι σημαίνει όμως αυτό; Κύρια, την άμεση μεταβίβαση των εισφορών των ασφαλισμένων του Δημοσίου στο ταμείο τους και για πρώτη φορά, την είσπραξη περιοδικών εισφορών από το κράτος, το οποίο «αποδέχεται» πλέον τον ρόλο του ως εργοδότη.

Κατ' αποτέλεσμα, ο ΟΠΑΔ θα έχει πλέον έσοδα, όπως και κάθε άλλο ασφαλιστικό ταμείο, από τις εισφορές εργοδότη (κράτος) και εργαζομένων σε μηνιαία βάση, αντί της περιστασιακής «επιχορήγησής» του από το κράτος, με τρόπο όμως που δεν επέτρεπε τον προγραμματισμό της κάλυψης των υποχρεώσεών του.
Επιπροσθέτως, ο ΟΠΑΔ, παρά το γεγονός ότι απασχολεί σήμερα το 1/3 περίπου του προσωπικού που απασχολούσε δύο χρόνια πριν (600 από 2.000 άτομα), θα μπορεί να προγραμματίζει και να υλοποιεί τις πληρωμές προς ασφαλισμένους και τρίτους σε σύντομο χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι η μετατροπή του σε ταμείο του επιτρέπει να υιοθετήσει πιο ευέλικτες πρακτικές κατά τα πρότυπα άλλων φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Αποτέλεσμα: Η αποκατάσταση της αξιοπιστίας και της φερεγγυότητας του Οργανισμού έναντι των προμηθευτών και των ασφαλισμένων.

Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τις καθυστερήσεις των πληρωμών των φαρμακοποιών από τον ΟΠΑΔ επιλύθηκε, σε τι στάδιο βρίσκονται οι πληρωμές;
Επιλύεται με έναν συνδυασμό θεσμικών παρεμβάσεων αλλά και με αλλαγή του τρόπου χρηματοδότησης του Οργανισμού όπως σας ανέφερα προηγουμένως. Πρέπει να πω ότι το πρόβλημα αυτό δεν αφορά μόνο τους φαρμακοποιούς, αλλά όλους τους προμηθευτές υπηρεσιών υγείας, καθώς και τους ασφαλισμένους. Είναι ενδεικτικό ότι σε πολλές περιπτώσεις οι υποχρεώσεις μας αντιστοιχούν σε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους.

Ωστόσο, τη στιγμή που το συσσωρευμένο έλλειμμα με το οποίο παραλάβαμε τον Οργανισμό ήταν της τάξης του 1 δισ. ευρώ, είναι λογικό να επέλθει κάποια στιγμή αδιέξοδο στις πληρωμές. Αλλωστε, ο ΟΠΑΔ τα τελευταία χρόνια καθυστερεί ολοένα και περισσότερο στις πληρωμές, προφανώς λόγω της αδυναμίας του, τόσο οικονομικά όσο και οργανωτικά-λειτουργικά, να «παρακολουθήσει» την ξέφρενη αύξηση των δαπανών του.
Ευτυχώς, τόσο οι θεσμικές πρωτοβουλίες των υπουργείων Υγείας και Εργασίας όσο και η πρόσφατη δέσμευση του υπουργείου Οικονομικών για πρόσθετη χρηματοδότηση, μας κάνουν αισιόδοξους για την πορεία των πληρωμών στη συνέχεια. Επίσης, τα οικονομικά αποτελέσματα του δεύτερου 6μήνου του 2010 και συγκεκριμένα η μείωση της δαπάνης κατά 300 εκατ. ευρώ, μας επιτρέπουν να στοχεύουμε σε ισοσκελισμό εσόδων και εξόδων για πρώτη φορά τα τελευταία έξι χρόνια.

Πώς βλέπετε να προχωρά ο Ενιαίος Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και ποια σημεία θα πρέπει να προσεχθούν, σύμφωνα με την άποψή σας, όχι μόνο ως επικεφαλής του ΟΠΑΔ αλλά και ως καθηγητής Οικονομικών της Υγείας; 
Είναι βέβαιο ότι πολύ σύντομα ο ΕΟΠΥΥ θα αποτελεί και στην πράξη τον κύριο πυλώνα της κοινωνικής ασφάλισης υγείας στη χώρα μας. Η επιτυχία του εγχειρήματος θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από το κατά πόσο θα μάθουμε από τα λάθη του παρελθόντος. Πρέπει να αναζητηθούν οι λόγοι για τους οποίους η χώρα μας «κατόρθωσε» να έχει τόσους δυσαρεστημένους από τις υπηρεσίες υγείας πολίτες και ταυτόχρονα να δαπανά για την υγεία ένα από τα υψηλότερα ποσοστά του ΑΕΠ στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Ωστόσο, η οικονομική βιωσιμότητα δεν είναι το μοναδικό ζητούμενο του νέου Οργανισμού. Εξίσου σημαντικό είναι και το κατά πόσο ο ΕΟΠΥΥ θα επανεκκινήσει την κοινωνική ασφάλιση υγείας, θέτοντας ως πρώτιστη στόχευση τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων, την ισότιμη πρόσβαση στις διαθέσιμες υπηρεσίες υγείας και τη διασφάλιση μιας ποιοτικής δέσμης φροντίδων υγείας. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι πολλές φορές η άσκηση του ασφαλιστικού δικαιώματος καταντά μαρτύριο λόγω της γραφειοκρατίας και αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Οπως επίσης δεν μπορεί να επιτραπεί ξανά αύξηση στις δαπάνες υγείας αντίστοιχη με αυτή των προηγούμενων χρόνων.
Εκτός από τις 300 μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας του ΙΚΑ, οι οποίες θα ενταχθούν στον ΕΟΠΥΥ, προβλέπεται να ενταχθούν και τα Κέντρα Υγείας; 
Ναι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας, τα Κέντρα Υγείας προβλέπεται να διασυνδεθούν λειτουργικά με τις δομές των ασφαλιστικών ταμείων που θα λειτουργούν στον ΕΟΠΥΥ. Να σας θυμίσω ότι ο ΕΟΠΥΥ θα ξεκινήσει την 1η Ιουνίου σε όλη τη χώρα και όχι όπως είχαμε πει αρχικά μόνο από τη Μακεδονία και την Κρήτη.

Κατά την άποψή σας οι γιατροί - πριν από τρεις μήνες περίπου - έκαναν καλά που τράβηξαν τόσο το... απεργιακό σχοινί, απειλώντας, ακόμη και μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου για την υγεία ότι θα προσφύγουν στο ΣτΕ και θα ακυρώσουν τις αποφάσεις; 
Αυτό είναι το επόμενο κρίσιμο σημείο επιτυχίας του ΕΟΠΥΥ. Η διαμόρφωση μιας υγιούς σχέσης συνεργασίας τόσο με τους ιατρούς όσο και με άλλους επαγγελματίες ή φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας. Βεβαίως, αυτό προϋποθέτει ένα πλαίσιο αμοιβών που να συνάδει με τη σημαντικότητα του επιτελούμενου έργου αλλά και μια πολιτική κινήτρων που θα επιβραβεύει την ποιότητα και την παραγωγικότητα.
Την ίδια βέβαια στιγμή, πρέπει να καταστεί σαφές ότι οι σημερινές συνθήκες επιβάλλουν, περισσότερο από ποτέ, τη λήψη ριζικών μέτρων σε περιπτώσεις παραβατικών συμπεριφορών, οι οποίες, αν και μεμονωμένες, ακυρώνουν την όποια προσπάθεια συνεργασίας. Δεν θα ήθελα να κρίνω αποφάσεις συλλογικών οργάνων, θα ήθελα ωστόσο να σημειώσω ότι η συγκρότηση του ΕΟΠΥΥ μας δίδει μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία να επιλυθούν χρόνια προβλήματα στη σχέση των ασφαλιστικών ταμείων με το ιατρικό σώμα, τους φαρμακοποιούς κ.ά., όπως π.χ. οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των υποχρεώσεων των πρώτων προς τους τελευταίους.

Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα για την υγεία;
Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, απαιτείται χρόνος, διάρκεια, συνέπεια και ευρεία συναίνεση. Ο χώρος της υγείας δεν προσφέρεται για αντιπαραθέσεις, ενώ οι συνέπειες της αδράνειας είναι ολέθριες τόσο για τα δημόσια οικονομικά όσο και για το επίπεδο υγείας των πολιτών.

Πηγή: Κέρδος OnLine, 14/4/2011