ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Άρχισαν να εμφανίζονται δειλά δειλά οι μελέτες για τα ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ


Δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά, η κατηγορία των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων, ή αλλιώς των OTC, βρίσκεται σήμερα στην καμπή σημαντικών εξελίξεων. Καταναλωτές ενημερωμένοι και απαιτητικοί, υπαγορεύουν σύγχρονες προσεγγίσεις σε ό,τι αφορά το Μarketing και Βranding των εν λόγω προϊόντων.
Στην Ελλάδα των... φανατικών καταναλωτών φαρμάκων, τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα, ή otc, αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία. Πωλούνται αποκλειστικά μέσα από τα φαρμακεία, αλλά για τη χορήγησή τους δεν απαιτείται ιατρική συνταγή και έχουν τη δυνατότητα αξιοποίησης σύγχρονων εργαλείων Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας. Η εν λόγω αγορά έδειξε σημαντική ανάπτυξη την τελευταία πενταετία, ενώ οι πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις υπόσχονται καλύτερη πορεία στο μέλλον, ξεκαθαρίζοντας ένα μέχρι σήμερα, θολό τοπίο.


Μεταξύ άλλων, σημαντική επίδραση στην εν λόγω αγορά έχει και η ανάπτυξη της ευρύτερη τάσης για καλή υγεία, διατροφή, το λεγόμενο «well being».

Οι τάσεις προς μεγαλύτερη ευεξία και υγιεινή διατροφή καταλήγουν να έχουν θετικές επιπτώσεις στη συνολική ανάπτυξη της αγοράς των otc, δεδομένου ότι αυξάνουν την κατανάλωση στα συμπληρώματα διατροφής, στα δερμοκαλλυντικά, στα ιατροτεχνικά βοηθήματα όπως είναι οι μετρητές σακχάρου κ.λπ., μας λέει σχετικά ο Γιώργος Καλαφατάκης, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακευτικού Μάρκετινγκ και επισημαίνει ότι το ποσοστό ανθρώπων τους οποίους η τάση αυτή κάνει να ενδιαφέρονται για την υγεία και την πρόληψη, συμβάλλει στην ανάπτυξη της αγοράς, καθώς τα άτομα γίνονται ικανά να αναπτύξουν τον έλεγχο πάνω στην υγεία τους και να τη βελτιώσουν με αυτοθεραπείες με otc φαρμακευτικά σκευάσματα.

Η εικόνα της αγοράς
«Με τη δημιουργία του καταλόγου των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), μπορούμε να πούμε ότι η αγορά αυτή παίρνει πια μια πιο συγκεκριμένη μορφή», λέει ο Γιώργος Καλαφατάκης. «Αυτήν τη στιγμή μπορούμε να πούμε ότι έχουμε μια αγορά που αποτελείται από 200 φάρμακα, όσα είναι αυτά που περιλαμβάνει ο κατάλογος και τα οποία κυκλοφορούν σε 947 διαφορετικές συσκευασίες ή μορφές.

Πρόκειται για μια αγορά που λειτουργεί στον χώρο των φαρμακείων, αφού σύμφωνα με το νομικό μας πλαίσιο τα σκευάσματα αυτά διατίθενται αποκλειστικά από τα φαρμακεία, αλλά για τη χορήγησή τους δεν απαιτείται ιατρική συνταγή. Επίσης δεν αποζημιώνονται πλέον από τα ασφαλιστικά ταμεία», επισημαίνει.

«Αυτό μπορεί να συμβάλλει σε μια πιο δυναμική ανάπτυξη της αγοράς αυτής τα επόμενα χρόνια. Την προηγούμενη πενταετία είχε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης με μέσο όρο ετήσιας αύξησης 5-6%. Παρόλα αυτά το 2010, σύμφωνα με τα στοιχεία που εκδίδει η εταιρεία IMS, σημείωσε κάμψη 8% σε αξίες και 6% σε όγκους πωλήσεων», τονίζει ο Γ. Καλαφατάκης, επισημαίνοντας ότι αυτό αποδίδεται κατά ένα μέρος στην οικονομική ύφεση και στη σημαντική μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, αλλά και στις μειώσεις τιμών που επιβλήθηκαν και σε αυτά τα προϊόντα στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι προοπτικές τις αγοράς αυτής είναι καλές για τα επόμενα χρόνια, παρά την προσωρινή κάμψη το 2010.

Παράμετροι ανάπτυξης
Ποιες όμως είναι οι βασικές παράμετροι που θα ωθήσουν την περαιτέρω ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς; Ο Στέλιος Μουσαμάς, Γενικός Διευθυντής otc της εταιρείας Lavipharm, θεωρεί ότι μέσα από τη στροφή των καταναλωτών -των δυτικών κοινωνιών- στην ευεξία, αλλά και την αλλαγή του ρόλου του φαρμακοποιού σε ουσιαστικό σύμβουλο υγείας και ομορφιάς, παρατηρείται αλλαγή στις συμπεριφορικές τάσεις των καταναλωτών σε σχέση με το παρελθόν:

«Έτσι, όταν κάποιος αντιμετωπίζει ένα απλό θέμα υγείας απευθύνεται πλέον στην 1η βαθμίδα υγειονομικής φροντίδας, δηλαδή στον φαρμακοποιό της γειτονιάς του για να ενημερωθεί για το πρόβλημά του και να προμηθευτεί το κατάλληλο otc προϊόν μέσα από μια μεγάλη ποικιλία επιλογών».

Ειδικά για την Ελλάδα, οι εκτιμήσεις λένε ότι το 2012 οι πωλήσεις των otc θα έχουν φτάσει τα 311 εκατ. δολάρια, ενώ το 2017 τα 381 εκατ. δολάρια, επισημαίνει ο Σ. Μουσαμάς, αναφέροντας στοιχεία από την έρευνα «Consumer healthcare: Παγκόσμιες και Τοπικές τάσεις». (Παρουσίαση για τη Pharma Plus από τον Δρ. Nicholas Hall).
Πηγή: www.marketingweek.gr
Pharma Team: Είναι φανερό πως μερικοί περιμένουν το νόμο που θα ξεκαθαρίσει το ¨τοπίο¨, που θα στρώσει το χαλί ώστε να αλωθεί ο χώρος. Να είστε σίγουροι πως τέτοια δημοσιεύματα θα πληθύνουν αυτό τον καιρό.