Η ΦAPMAKEYTIKH δαπάνη, η οποία επιβαρύνει την κοινωνική ασφάλιση είναι πολύ μικρότερη των συνολικών φαρμακευτικών πωλήσεων, διευκρινίζει με ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Εταιριών Ελλάδος και σημειώνει τα εξής: «Πράγματι, τον τελευταίο καιρό παρατηρείται μία σύγχυση ανάμεσα στη φαρμακευτική δαπάνη και τις συνολικές φαρμακευτικές πωλήσεις. Δηλαδή, ΅΅βαφτίζεται'Α'Α ως φαρμακευτική δαπάνη το ποσό το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΟΦ αποτελεί τις φαρμακευτικές πωλήσεις».
Ο ΕΟΦ καταγράφει σε μηνιαία βάση τις πωλήσεις φαρμάκων από τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις προς τα ννοσοκομεία και τις φαρμακαποθήκες/φαρμακεία. Αντίθετα, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη –σύμφωνα με το International Classification of Health Accounts του ΟΟΣΑ, με το οποίο έχει εναρμονιστεί και η χώρα μας– είναι η δαπάνη για φάρμακα που χορηγούνται σε έξω-νοσοκομειακούς ασθενείς και η οποία καλύπτεται από την κοινωνική ασφάλιση. Aρα, η φαρμακευτική δαπάνη είναι κλάσμα μόνον των συνολικών φαρμακευτικών πωλήσεων.
Για να είμαστε ακόμα περισσότερο ακριβείς, σημειώνει στην ανακοίνωση του ο ΣΦΕΕ, θα πρέπει να επισημανθεί επακριβώς ότι οι φαρμακευτικές πωλήσεις είναι ένα μέγεθος το οποίο συντίθεται από:
Α) τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, η οποία επιβαρύνει την κοινωνική ασφάλιση (μέρος αυτής της επιβάρυνσης επιστρέφει στα δημόσια ταμεία, καθώς σε αυτή περιλαμβάνεται ΦΠΑ 9% και λοιπά),
Β) τις πωλήσεις φαρμάκων προς τα νοσοκομεία (οι οποίες γίνονται σε νοσοκομειακή τιμή: χονδρική τιμή μείον 13%),
Γ) τις πωλήσεις φαρμάκων τα οποία επανεξάγονται (παράλληλες εξαγωγές),
Δ) τις πωλήσεις φαρμάκων τα οποία διατίθενται είτε σε πολίτες της Ελλάδας είτε σε τουρίστες και τα οποία πληρώνουν οι ίδιοι,
Ε) τις πωλήσεις φαρμάκων που χρησιμοποιούνται από ημεδαπούς ή αλλοδαπούς ασφαλισμένους σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες και καλύπτονται από αυτές,
ΣΤ) τη συμμετοχή των ασφαλισμένων, η οποία δεν επιβαρύνει τα ταμεία.
Ως προς το σημείο (Β), οφείλουμε να τονίσουμε ότι οι πωλήσεις φαρμάκων προς τα νοσοκομεία περιλαμβάνονται στη νοσοκομειακή δαπάνη, επομένως εάν τις συμπεριλάβουμε, θα διπλομετρηθούν.
Ως προς τα σημεία (Γ), (Δ) & (Ε), οφείλουμε να επισημάνουμε ότι οι πωλήσεις αυτές δεν αποτελούν δημόσια φαρμακευτική δαπάνη – απεναντίας, αποδίδουν εισόδημα στο Δημόσιο, μέσω του ΦΠΑ, του φόρου εισοδήματος, του φόρου μισθωτών υπηρεσιών, των εισφορών προς τα ταμεία κ.λπ.
Ως εκ τούτου η φαρμακευτική δαπάνη, η οποία επιβαρύνει την κοινωνική ασφάλιση είναι πολύ μικρότερη των συνολικών φαρμακευτικών πωλήσεων.
Mε βάση τα στοιχεία πωλήσεων φαρμάκων από τον ΕΟΦ οι συνολικές πωλήσεις σε λιανικές τιμές ανήλθαν στα 7,87 δισ. ευρώ το 2007. Το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει τις πωλήσεις φαρμάκων και όχι τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη η οποία αποτελεί το ½ μόνο των συνολικών πωλήσεων φαρμάκων.
Πράγματι, για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού κράτους, η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη ανακοινώθηκε επισήμως με υπουργική απόφαση της κυρίας Φάνης Πάλλη-Πετραλιά και προκύπτει ότι το 2007 ανήλθε στα 3,8 δισ. ευρώ.
Η δαπάνη αυτή όπως είναι γνωστό αντιπροσωπεύει τα ποσά που πλήρωσαν τα ταμεία, σε λιανικές τιμές συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ μείον τη συμμετοχή των πολιτών.
Αυτή ακριβώς είναι η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη στην Ελλάδα.
Πρέπει να επισημάνουμε ότι με βάση τα προσωρινά στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδος (ΕΣΥΕ), το 2007 η συνολική φαρμακευτική δαπάνη ανήλθε στα 4,5 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 2% του ΑΕΠ της χώρας.
Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί ότι η φαρμακευτική δαπάνη αποτελεί μόλις το 20% των δαπανών υγείας και αποτελεί πάντοτε τον εύκολο στόχο, ενώ η σπατάλη και οι απώλειες πόρων γίνονται στο υπόλοιπο 80% των δαπανών υγείας.
Eκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Οι Βρυξέλλες διαπιστώνουν αδυναμίες στον φαρμακευτικό κλάδο και υπόσχονται καταπολέμηση των μονοπωλίων...
Oπως επισημαίνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον
ανταγωνισμό στον φαρμακευτικό κλάδο, διαπιστώνεται καθυστέρηση στην είσοδο νέων φαρμάκων στην αγορά και παρατηρείται μείωση του αριθμού των αρχέτυπων σκευασμάτων που φθάνουν στην αγορά. Με βάση πορίσματα της έρευνας που διενεργήθηκε στον κλάδο, τα φαινόμενα αυτά οφείλονται μεταξύ άλλων στις πρακτικές των εταιριών.
Η Επιτροπή, λοιπόν, σκοπεύει να εντείνει τους ελέγχους της στον φαρμακευτικό κλάδο μέσω και της συνεχούς παρακολούθησης των διακανονισμών μεταξύ εταιριών παραγωγής αρχέτυπων και γενόσημων σκευασμάτων (generiques). Eχουν ήδη ξεκινήσει οι πρώτες έρευνες για παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας.
Στην έκθεση γίνεται επίσης έκκληση στα κράτη-μέλη να θεσπίσουν νομοθετικές ρυθμίσεις που διευκολύνουν την απορρόφηση γενόσημων σκευασμάτων, που κοστίζουν κατά μέσο όρο 40 % φθηνότερα από τα αρχέτυπα δύο χρόνια μετά την είσοδό τους στην αγορά.
Η έκθεση επισημαίνει επίσης την καθολική σχεδόν υποστήριξη από τους ενδιαφερόμενους φορείς ενός κοινοτικού διπλώματος ευρεσιτεχνίας και ενός ειδικού συστήματος επίλυσης διαφορών στον τομέα των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στην Ευρώπη.
Πηγή: Εφημ. Express 10/07/2009