Τετάρτη, 13 Ιουνίου 2018

Το rebate στα φαρμακεία αποτελεί άτολμη προσέγγιση στο θέμα των κινήτρων

Print Friendly and PDFPrintPrint Friendly and PDFPDF
Τις θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (Π.Ε.Φ.) κατέθεσε χθες (12/06/2018) ο εντεταλμένος σύμβουλος της Ένωσης, Βασίλης Πενταφράγκας, στη Βουλή, κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου.
Ο κ. Πενταφράγκας σχολίασε το rebate 0,8% επί της λιανικής στα φαρμακεία που χορηγούν off-patent, λέγοντας "σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί μέτρο ενίσχυσης της χρήσης των γενοσήμων και ιδιαίτερα των γενοσήμων της ελληνικής παραγωγής. Το μέτρο αποτελεί μια άτολμη προσέγγιση στο θέμα των κινήτρων για τη χορήγηση γενοσήμων από το φαρμακοποιό, ενώ και η δημοσιονομική απόδοση του μέτρου εκτιμάται μεταξύ 3,5 - 5 εκατ. ευρώ".
Συνέχισε δε λέγοντας ότι τα κίνητρα για τα φαρμακεία και τους ασφαλισμένους θα πρέπει να είναι αποτελεσματικά "και όχι ανεπαρκείς και ανεφάρμοστες ρυθμίσεις τιμωρητικού χαρακτήρα, στη λογική του malus, προσδίδοντας αρνητικό πρόσημο στην έννοια των γενοσήμων και απαξιώνοντας την ελληνική παραγωγή".
"Είναι άλλο να εξαλειφθούν τα σημερινά οικονομικά αντικίνητρα για τη χορήγηση γενοσήμων (όπου ο φαρμακοποιός εισπράττει 54% περισσότερο όταν χορηγεί off-patent έναντι γενοσήμου) και άλλο να επιβαρύνονται οι φαρμακοποιοί με rebate, τη στιγμή που συμμετέχουν μόνο μερικώς στην απόφαση για το εάν θα χορηγήσουν γενόσημο ή off-patent", τόνισε ο σύμβουλος της Π.Ε.Φ.
Εξάλλου, όπως επισήμανε ο ίδιος, η μηδενική συμμετοχή στα γενόσημα που σήμερα έχουν 10% συμμετοχή αφορά τους πρώην δικαιούχους ΕΚΑΣ και τους χρόνιους ασθενείς με πολυνοσηρότητα. "Θα πρέπει να επισημανθούν οι στρεβλώσεις του συστήματος συνασφάλισης,και να υπάρξει ριζική αναθεώρηση του συστήματος συμμετοχών στη φαρμακευτική δαπάνη, με την εισαγωγή του στοιχείου της διαφορικής συμμετοχής των πολιτών, ανάλογα με την ανάγκη και το εισόδημα. Το τρέχον σύστημα έχει σαν συνέπεια, πολλοί και όχι απαραίτητα αδύναμοι να μην πληρώνουν τίποτα και ταυτόχρονα λίγοι και συχνά οικονομικά αδύναμοι, να πληρώνουν πολλά", είπε χαρακτηριστικά.

Φαρμακευτική δαπάνη
Η σύνδεση της φαρμακευτικής δαπάνης με την αύξηση του ΑΕΠ, είπε ο κ. Πενταφράγκας, δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες των ασθενών, δεδομένου ότι ήδη οι προβλεπόμενες δαπάνες είναι πολύ χαμηλές, αλλά και η αύξηση, που προτείνεται, περιορισμένη. Εξήγησε δε ότι η κυκλοφορία νέων ακριβών φαρμάκων συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση του κόστους,ιδίως με την παρατηρούμενη αδυναμία ελέγχου της συνταγογράφησης / κατανάλωσης, ειδικά των νέων Φαρμάκων Υψηλού Κόστους.
Σχετικά με το clawback και το rebate, επανέλαβε τις γνωστές θέσεις της Π.Ε.Φ. πως απειλούν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την επάρκεια της αγοράς. Χαρακτήρισε μάλιστα "άδικη" και "παράλογη" την επιβάρυνση του clawback, ειδικά για τα γενόσημα, γιατί τα γενόσημα παράγουν εξοικονομήσεις (αφού υποκαθιστούν ακριβότερα φάρμακα με θεραπευτικά ισοδύναμο τρόπο), αλλά υφίστανται συνεχείς μειώσεις τιμών.

Οι προτάσεις της Π.Ε.Φ. είναι:
• Εξαίρεση των γενοσήμων από το clawback.
• Εξαίρεση των εμβολίων (περίπου 100 εκ. ευρώ) από τον προϋπολογισμό της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, καθώς η δαπάνη για τα εμβόλια εντάσσεται στην πρόληψη και όχι στη φαρμακευτική δαπάνη.
• Ειδική μέριμνα για φάρμακα που καλύπτουν ανελαστικές ανάγκες, όπως είναι τα ορφανά φάρμακα, οι θεραπείες του HIV και τα παράγωγα αίματος.
• Κάλυψη της δαπάνης των ανασφάλιστων από τον προϋπολογισμό Πρόνοιας.