ΡΟΗ

6/recent/ticker-posts

Rebate και πιστωτικά τιμολόγια

Αν και ο κλάδος ταλανίζεται τον τελευταίο καιρό με πολύ πιο σημαντικά ζητήματα εντούτοις θα επανέλθουμε για λίγο στο θέμα του rebate κάνοντας μια μικρή παρένθεση, γιατί υπήρξε η πληροφόρηση ότι αρκετοί συνάδελφοι προβήκαν σε έκδοση πιστωτικών τιμολογίων με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που όριζε η σχετική ΠΟΛ και οι οδηγίες του ΠΦΣ. Συγκεκριμένα εκδόθηκαν πιστωτικά τιμολόγια προς τον ΕΟΠΥΥ στα οποία πρόστέθηκε ΦΠΑ στο ποσό που βεβαιώθηκε από την ΚΜΕΣ, αντί να υφαιρεθεί, εξαιτίας της γενικότερης σύγχυσης που επικράτησε επί του θέματος, η οποία οδήγησε κάποιους τοπικούς φαρμακευτικούς συλλόγους αλλά και κάποιους συνδικαλιστές συναδέλφους, (ανάμεσα σ΄αυτούς και ο κ. Γιαννούκος, ένας εκ των δύο υπογραφόντων), να βγάλουν ανακοινώσεις και οδηγίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Ισχύουσα νομοθεσία

Με βάση το Ν 3918/2011 άρθρο 34 παρ. 2 καθιερώθηκε κλιμακούμενο ποσό επί των οφειλών των φαρμακείων υπέρ των κλάδων Υγείας των ΦΚΑ ως επιστροφή (rebate) για κάθε μήνα. Η κλιμάκωση της επιστροφής αφορά το ύψος του αιτούμενου ποσού ανά κλάδο Υγείας Φ.Κ.Α.
Ως αιτούμενο ποσό στο ίδιο άρθρο παρ. 1 ορίζεται «το σύνολο της αξίας του τιμολογίου που υποβάλλει το φαρμακείο προς τον Κλάδο Υγείας Φ.Κ.Α., πριν από την προσθήκη του ΦΠΑ στο τέλος κάθε μήνα».
Στην παρ. 3 του ίδιου άρθρου επίσης ορίζεται ότι «Ο εκάστοτε Κλάδος Υγείας Φ.Κ.Α. ή ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. μετά την έναρξη λειτουργίας του, τον μήνα Ιανουάριο κάθε έτους, χορηγεί βεβαίωση για το σύνολο των επιστροφών του έτους του κάθε φαρμακείου για φορολογική χρήση».
Σύμφωνα επίσης με την ΠΟΛ 1078/28-3-2012, κεφ. Β το rebate μειώνει την φορολογητέα αξία γι' αυτό και πρέπει να εκδοθεί πιστωτικό τιμολόγιο από τα φαρμακεία. Επίσης ορίζεται ότι το ποσό της έκπτωσης (rebate) όπως προκύπτει από τις σχετικές βεβαιώσεις, συμπεριλαμβάνει και τον αναλογούντα ΦΠΑ, κατά συνέπεια, για την έκδοση πιστωτικού τιμολογίου, ο ΦΠΑ υπολογίζεται με εσωτερική υφαίρεση, χρησιμοποιώντας τον συντελεστή ΦΠΑ που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσης του πιστωτικού τιμολογίου.


Πώς προέκυψε η σύγχυση επί του θέματος


Εξαιτίας του γεγονότος ότι ο Ν.3918/2011 υπολόγιζε στους σχετικούς πίνακες ποσό επιστροφής rebate χωρίς να προσθέτει τον αναλογούντα ΦΠΑ, ενώ η ΠΟΛ μιλούσε για βεβαιώσεις παρακρατήσεων που θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνουν τον ΦΠΑ, υπήρξε γενικά μια σύγχυση πάνω στο θέμα, ακόμα και στον ΕΟΠΥΥ καθώς και στο ποσό που παρακρατούνταν και βεβαιωνόταν στο τέλος της χρονιάς ότι παρακρατήθηκε. Εξαιτίας επίσης της δυσλειτουργίας του site ΕΟΠΥΥ-ΚΜΕΣ τα φαρμακεία ήταν σχεδόν αδύνατο να καταλάβουν τι ποσό παρακρατούνταν από τον ΕΟΠΥΥ κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς ως rebate, δεδομένου και των υπόλοιπων παρακρατήσεων που υφίστανται (ενδεχόμενες περικοπές συνταγών, ΤΣΑΥ, άλλου είδους παρακρατήσεις). Πολλοί, λοιπόν, ήταν αυτοί, που έσπευσαν να πουν ότι σε περίπτωση που ο ΕΟΠΥΥ παρακρατεί “καθαρό” ποσό rebate χωρίς τον αναλογούντα ΦΠΑ, τα φαρμακεία βγαίνουν ζημιωμένα από τη διαδικασία έκδοσης πιστωτικού τιμολογίου όπως όριζε η σχετική ΠΟΛ, διότι καλούνται να αποφορολογήσουν ένα ποσό που δεν περιέχει φόρο. Γι αυτό και κάποιοι τοπικοί φαρμακευτικοί σύλλογοι θεώρησαν σωστό να βγάλουν οδηγία προς τα μέλη τους να προσθέσουν τον αναλογούντα ΦΠΑ στο πιστωτικό τιμολόγιο που θα εκδώσουν προς τον ΕΟΠΥΥ για το rebate και όχι να τον υφαιρέσουν.


Για συγκεκριμένους λόγους δεν θα εξετάσουμε αν το ποσό που βεβαιώθηκε από τον ΕΟΠΥΥ ως rebate για το 2013 περιείχε ή όχι τον αναλογούντα ΦΠΑ. Θα αποδείξουμε όμως ότι ανεξαρτήτως αυτού του παράγοντα το φαρμακείο έπρεπε σε κάθε περίπτωση να κόψει το πιστωτικό τιμολόγιο υφαιρόντας τον ΦΠΑ από το βεβαιωθέν ποσό των καταστάσεων του ΕΟΠΥΥ και όχι προσθέτοντάς τον, καθώς και ότι σε καμία περίπτωση δεν έβγαινε ζημιωμένο.


Για το λόγο αυτό θα προβούμε στο επόμενο παράδειγμα.


Έστω ότι το ποσό που βεβαιώθηκε από τον ΕΟΠΥΥ ως επιστροφή rebate για ένα φαρμακείο ήταν 1000 €. Υπάρχουν δύο ενδεχόμενα σενάρια : Είτε το ποσό αυτό θα περιείχε τον αναλογούντα ΦΠΑ είτε όχι.


Περίπτωση Α


Έστω ότι ο ΕΟΠΥΥ παρακράτησε και κατά συνέπεια βεβαίωσε καθαρό ποσό χωρίς να προσθέσει τον αναλογούντα ΦΠΑ στην παρακράτηση, όπως ακριβώς δηλαδή δείχνουν δηλαδή οι πίνακες του Ν.3918/2011, όπου ο υπολογισμός γινόταν επί του αιτούμενου ποσού πριν την προσθήκη ΦΠΑ. Στην περίπτωση αυτή το φαρμακείο θέλει να αφαιρεθούν από τα έσοδά του 1000 ευρώ και να φορολογηθεί για 1000 ευρώ λιγότερα. Έστω ότι είχε συντελεστή φορολόγησης 35%. Άρα πρέπει να πληρώσει 350 ευρώ λιγότερο φόρο.


1) Η ΠΟΛ έλεγε να κάνει εσωτερική υφαίρεση. Δηλαδή να κόψει πιστωτικό τιμολόγιο για το rebate ως εξής: 938,97 + 61,03 (φπα 6,5%)= 1000 €. Στην περίπτωση αυτή το φαρμακείο γλιτώνει από το φόρο το 35% του 938,97 = 328,64 € καθώς και όλο τον ΦΠΑ του πιστωτικού τιμολογίου, δηλαδή ακόμα 61,03 €, που εκπίπτει από τον ΦΠΑ που καλείται να αποδώσει ανά τρίμηνο.
Δηλαδή γλιτώνει 328,64 + 61,03= 389,67 €, ποσό κατά 39,67 € μεγαλύτερο από τα 350 € που θα κέρδιζε αν το rebαte εξέπιπτε από την φορολογική του δήλωση με κάποιο τρόπο ως καθαρό ποσό (χωρίς ΦΠΑ), όπως και παρακρατήθηκε.


2) Με βάση τις οδηγίες που εξέδωσαν κάποιοι φαρμακευτικοί σύλλογοι που έλεγαν να προστεθεί ο ΦΠΑ στο βεβαιωθέν παρακρατούμενο ποσό από τον ΕΟΠΥΥ το πιστωτικό τιμολόγιο θα διαμορφωνόταν ως εξής: 1000 + 65, 00 = 1065 €.
Στην περίπτωση αυτή το φαρμακείο γλιτώνει και 350 € από το φόρο εισοδήματος και 65 € από το ΦΠΑ τριμήνου. Σύνολο δηλαδή 415 €.


Και στις δύο υποπεριπτώσεις 1 και 2 υπάρχει στρεβλή απεικόνιση των στοιχείων στα βιβλία και το φαρμακείο γλιτώνει περισσότερα χρήματα φορολογικά από αυτά που θα έπρεπε.


Μόνο που στην υποπερίπτωση 2 το φαρμακείο με δική του ευθύνη παρέκαμψε τις οδηγίες της ΠΟΛ και προσέθεσε τον ΦΠΑ αντί να τον υφαιρέσει, με κίνδυνο να υποστεί κυρώσεις εξαιτίας φορολογικού αδικήματος.


Αντιθέτως στην υποπερίπτωση 1 που το φαρμακείο ακολούθησε τις οδηγίες της ΠΟΛ το βάρος της ευθύνης πέφτει είτε στον ΕΟΠΥΥ που δεν παρακράτησε και δεν βεβαίωσε το σωστό ποσό ως όφειλε κατ΄αντιστοιχία με την ερμηνεία της σχετικής ΠΟΛ (ποσό πλέον του αναλογούντα ΦΠΑ δηλαδή), είτε γενικά και στους δύο δημόσιους φορείς (ΕΟΠΥΥ- εφορία) που δεν μπόρεσαν να ερμηνεύσουν σωστά τον Ν.3918/2011 και να παρέχουν είτε τις σωστές βεβαιώσεις είτε τις σωστές οδηγίες ώστε να υπάρξει σωστή φορολογική μεταχείριση του παρακρατηθέντος ποσού rebate. Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι σχετικές βεβαιώσεις από τον ΕΟΠΥΥ καθώς και η ανάλυση για τα ποσά rebate που παρακρατήθηκαν αναρτήθηκαν στο site ΕΟΠΥΥ-ΚΜΕΣ λίγες μόλις μέρες πριν τη λήξη του έτους, όπου τα χρονικά περιθώρια ήταν πολύ στενά και καθίστατο αδύνατο πλέον να παρακρατηθεί με κάποιο τρόπο μέσα στο 2013 διαφορετικό ποσό από αυτό που ούτως ή άλλως παρακρατήθηκε κατά τη διάρκεια της χρονιάς και κατά συνέπεια βεβαιώθηκε.

Περίπτωση Β


Έστω ότι τα 1000 € που παρακρατήθηκαν και κατά συνέπεια βεβαιώθηκαν από τον ΕΟΠΥΥ συμπεριλάμβαναν και τον αναλογούντα ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι το ποσό rebate με βάση τους πίνακες του Ν.3918/2011 από το αιτούμενο ποσό πριν την προσθήκη του ΦΠΑ ήταν 938,97 και ο ΕΟΠΥΥ παρακράτησε και 63,10 € ως ΦΠΑ (6,5%) για το ποσό αυτό. Σύνολο δηλαδή 938,97 + 63,10 = 1000 €. Στην περίπτωση αυτή το φαρμακείο θέλει να αφαιρεθούν από τα έσοδά του 938,97 € και να αποδώσει κατά 63,10 € λιγότερο ΦΠΑ.


1) Κάνοντας υφαίρεση όπως όριζε η σχετική ΠΟΛ, το πιστωτικό τιμολόγιο θα διαμορφωνόταν ως εξής : 938,97 + 63,10 = 1000 €, όπως ακριβώς παρακρατήθηκε και από τον ΕΟΠΥΥ και όντως με τον τρόπο αυτό αφαιρούνταν από τα έσοδά του τα 938,97 € και από τον ΦΠΑ τα 63,10 €.


2) Με βάση τις οδηγίες που εξέδωσαν κάποιοι φαρμακευτικοί σύλλογοι να προστεθεί ο ΦΠΑ στο πιστωτικό τιμολόγιο αυτό θα διαμορφωνόταν: 1000 + 65 = 1065 €. Στην υποπερίπτωση αυτή που προστέθηκε ο ΦΠΑ στο πιστωτικό τιμολόγιο αφαιρούνται από τα έσοδα του φαρμακείου 1000 € έναντι 938,97 που έπρεπε να αφαιρεθούν και από τον ΦΠΑ 65 € έναντι 63,10 € που θα έπρεπε . Και σε αυτήν την υποπερίπτωση το φαρμακείο παρακάμπτει την ΠΟΛ με δική του ευθύνη και προβαίνει σε φορολογική παράβαση.


Συμπέρασμα


Χωρίς να εξετάσουμε αν υπήρξε σωστή ερμηνεία του Ν 3918/2011 από πλευράς ΕΟΠΥΥ για την παρακράτηση και από πλευράς εφορίας για τη φορολογική μεταχείριση του καταβληθέντος rebate αποδεικνύεται ότι σε κάθε περίπτωση το φαρμακείο έπρεπε να προβεί σε εσωτερική υφαίρεση του ΦΠΑ από το βεβαιωθέν ποσό κατά την έκδοση του πιστωτικού τιμολογίου, όπως όριζε η σχετική ΠΟΛ για να είναι νομικά κατοχυρωμένο. Σε καμία περίπτωση δεν έβγαινε ζημιωμένο, γεγονός που αν υφίστατο ίσως και να του έδινε το νομικό έρεισμα να παρακάμψει τις οδηγίες της ΠΟΛ και να προβεί σε πρόσθεση του αναλογούντα ΦΠΑ κατά την έκδοση του πιστωτικού τιμολογίου.

ΥΓ. : Όσον αφορά την ερμηνεία του Ν.3918/2011 για το rebate, ο Νόμος υπολογίζει στους σχετικούς πίνακες το ποσό επιστροφής rebate ως κλιμακούμενο ποσοστό επί του αιτούμενου ποσού πριν την προσθήκη ΦΠΑ. Δεν ορίζει όμως πουθενά ότι κατά την παρακράτησή του από τον ΕΟΠΥΥ και ακόλουθα κατά τη βεβαίωση του ποσού στις σχετικές βεβαιώσεις παρακρατήσεων δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται και ο αναλογούν ΦΠΑ.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΖΑΝΝΕΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΚΟΣ
ΤΑΜΙΑΣ Φ.Σ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΜΕΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Φ. Σ. ΕΥΒΟΙΑΣ